چاپ خبر
برای نیمسال تحصیلی جاری؛

شیوه نامه آموزش مجازی دانشگاه فنی و حرفه ای ابلاغ شد

پیام نورنا: شیوه نامه آموزش مجازی دانشگاه فنی و حرفه ای ابلاغ شد براساس این شیوه نامه تغییراتی در تقویم آموزشی دانشگاه ایجاد شده و همچنین احتمال عدم اجرای دوره تابستان در سال تحصیلی جاری وجود دارد.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : مهر – شیوه نامه آموزش مجازی دانشگاه فنی و حرفه ای براساس بخشنامه معاونت آموزشی وزارت علوم ابلاغ شد.

برخی اقداماتی که دانشکده و آموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای توسعه آموزش های مجازی باید اجرا کنند به شرح زیر است :

تشکیل کارگروه آموزش مجازی

دانشکده و آموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای موظف هستند به منظور مدیریت و نظارت بر فرآیندهای آموزش‌های مجازی در هر یک از دانشکده / آموزشکده‌ها، کارگره آموزش‌های مجازی را با حضور رئیس دانشکده / آموزشکده، معاون آموزشی، کارشناس فناوری، دو نفر از آموزشگران آشنا به آموزش مجازی و یک نفر از آموزشگران رشته مربوطه (به تناسب موضوع) تشکیل دهند.

 اعمال تغییرات در تقویم آموزشی نیمسال جاری

با توجه به عدم تشکیل کلاس حضوری در روزها و هفته‌های گذشته و شرایط متفاوت استان‌ها، بازه زمانی نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۸ با حفظ تمامی شرایط و ضوابط اعلام شده به تناسب شرایط استان‌ها به مدت «۳۰ تا ۴۵ روز» تمدید شده و بر این اساس حداکثر روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۹.۰۵.۰۸ پایان کلاس‌های آموزشی بوده و از روز شنبه ۱۳۹۹.۰۵.۱۱ لغایت پنجشنبه ۱۳۹۹.۰۵.۲۳ امتحانات نیم سال جاری برگزار می‌شود (در صورت عادی شدن شرایط، برگزاری امتحانات پایانی به صورت حضوری انجام می‌گیرد.)

زمان شروع مجدد کلاس‌های حضوری در نیم سال جاری، بر اساس سیاست‌های ابلاغی ستاد ملی مدیریت ویروس کرونا متعاقباً اعلام خواهد شد.

 ارائه دروس نیمسال جاری به صورت آموزش مجازی

با عنایت به تغییرات ایجاد شده در تقویم آموزشی نیم سال جاری واحدهای استانی و دانشکده / آموزشکده‌ها، دروس نیم سال جاری را از طریق آموزش مجازی و با همکاری واحد فناوری، مدیران گروه‌های آموزشی و تمامی آموزشگران دانشکده / آموزشکده برای تمام دانشجویان (اعم از ورودی‌های سال‌های قبل، ورودی جدید و پذیرش از طریق تکمیل ظرفیت) ارائه کنند.

تأمین تجهیزات و فضای مناسب برای آموزشگران

نظر به اینکه ممکن است تعدادی از آموزشگران دانشگاه رایانه و یا لپ تاپ نداشته باشند، رؤسای دانشکده / آموزشکده‌های تابعه موظفند محلی را در دانشکده / آموزشکده تدارک و تجهیز کنند تا آموزشگران مطابق برنامه درسی خود نسبت به ارائه آموزش مجازی اقدام کنند.

سهم آموزش برخط (آنلاین) در آموزش مجازی

برنامه ریزی و اجرای آموزش مجازی باید به گونه‌ای انجام ‌گیرد که حدود «۲۰ تا ۳۰ درصد» از زمان کل آموزش هر درس به آموزش از طریق برخط و تعاملی اختصاص داده شود.

 پوشش دادن سرفصل درس

در هر حالت، میزان ساعت آموزش‌های مجازی هر واحد درسی، باید به گونه‌ای باشد مجموع ساعت ارائه آن درس با استفاده از روش مجازی و ساعت کلاس‌های حضوری تشکیل شده در طول نیم سال، با ساعت اجرای درس مطابق برنامه، برابر بوده و تمام سرفصل‌های درس نیز پوشش داده شود.

دروس گروه معارف اسلامی

ضمن آنکه آموزش‌های مجازی دانشگاه برای تمامی دروس قابل اجرا است  و دروس گروه معارف اسلامی (صرفاً در نیم سال جاری) نیز از این قاعده مستثنی نیست، نظر به اهمیت این دروس، از مدرسان این گروه به صورت ویژه انتظار دارد، در این زمینه وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.

در خصوص نحوه ارائه دروس گروه معارف اسلامی، محتوای قابل استفاده برای دروس گروه مذکور در «سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان» در سایت نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها بارگذاری شده است. به موازات آن، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در حال پیگیری موضوع از معاونت آموزشی نهاد مذکور است  و در صورت حصول نتایج جدیدی، متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

دروس علمی غیر قابل ارائه از طریق آموزش مجازی

در صورتی که در شرایط خاص و با تصویب کارگروه آموزش‌های مجازی، امکان ارائه تعدادی از واحدهای عملی (کارگاهی و آزمایشگاهی) یا نظری – عملی، از طریق آموزش مجازی وجود نداشته باشد، اقدامات به شرح زیر صورت پذیرد.

تشکیل کلاس حضوری عادی

پس از عادی شدن شرایط و اعلام آن از طرف ستاد مربوطه، تشکیل کلاس و برگزاری امتحانات به صورت حضوری انجام و نمرات دروس مذکور، حداکثر تا تاریخ مندرج در بند ۱ در سامانه ثبت خواهد شد.

تشکیل کلاس حضوری فشرده

در صورت استمرار بحران موجود و عدم برگزاری کلاس‌های حضوری و امتحانات دروس مد نظر تا تاریخ مذکور، نمره این دروس در نرم افزار آموزشی ناتمام اعلام خواهد شد. پس از عادی شدن شرایط، تشکیل کلاس حضوری فشرده برای آن دروس، در شهریورماه سال جاری یا همزمان با نیم سال اول سال ۹۹  انجام می‌شود.

ثبت نمرات نیمسال

صرف نظر از تاریخ برگزاری امتحانات پایانی، نمرات نهایی تمامی دروس نیم سال دوم سال ۹۸تحصیلی ، در ستون نیم سال دوم در سامانه آموزشی ثبت می‌شود.

کارآموزی و پروژه

با توجه به اینکه احتمالاً در بسیاری از دانشکده / آموزشکده‌ها، نمرات دروس کارآموزی و پروژه نیم سال گذشته (نیم سال اول ۹۸ ) تا این تاریخ ثبت نشده است، مهلت ثبت نمرات این دروس برای نیم سال مذکور نیز تا تاریخ ۱۳۹۹.۰۵.۲۲ تمدید می شود.

در خصوص دروس کارآموزی و پروژه اخذ شده در نیم سال جاری (۹۸۲)، متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

وظایف آموزشگران و برگزاری دوره‌های توانمندسازی مجازی برای آموزشگران

مشارکت فعال و مسئولیت پذیری مستقیم آموزشگران، در تمامی مراحل فرآیند آموزش مجازی (تهیه محتوا، اتخاذ روش مناسب و اجرای آموزش، پاسخگویی به سوالات دانشجویان و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی آنان) الزامی است.

عملکرد آنان در این خصوص، مورد ارزیابی قرار گرفته و از آموزشگران برتر به نحو شایسته ای تقدیر خواهد شد. بدیهی است در خصوص آموزشگرانی که در این زمینه نقش سازنده‌ای نداشته باشند، در زمینه ارزیابی سالیانه، پرداخت حق التدریس و سایر موارد مرتبط به آنان، مطابق ضوابط و مقررات اقدام خواهد شد. به منظور آشنایی بیشتر آموزشگران با فرایند آموزش‌های مجازی، واحدهای استانی و دانشکده / آموزشکده‌های تابعه مکلفند در صورت نیاز، نسبت به برگزاری دوره های توانمندسازی و دانش افزایی آنان اقدام کنند.

تسهیلات آموزشی دانشجویی ویژه در نیمسال جاری

 صرفاً در نیمسال جاری و با رعایت تمامی ضوابط و مقررات، ارائه تسهیلات زیر به دانشجویان حائز شرایط بلامانع است:

 حذف و اضافه

بازه حذف و اضافه نیم سال ۹۸۲، برای کاربران دانشکده/ آموزشکده ها تا پایان نیمه اول اردیبهشت ماه سال جاری تعریف شده است. دانشجو در این مرحله می تواند نسبت به ثبت درخواست حذف واحدهای درس عملی و نظری – عملی که به تشخیص کارگروه آموزش مجازی، امکان ارائه آن از طریق مجازی وجود ندارد و اضافه کردن واحدهای درسی جدید که به صورت مجازی ارائه می شود، در میز خدمت اقدام کند.

حذف اضطراری درس نظری (حذف یک عنوان درس نظری)، با رعایت ضوابط مربوطه و در زمان مقرر، انجام می گیرد.

 شهریه واحدهای درسی

در مورد شهریه واحدهای درسی که به خاطر شرایط خاص به وجود آمده، به درخواست دانشجو و با رعایت ضوابط این بخشنامه حذف می شوند (به استثنای حذف اضطراری) متعاقباً تصمیم گیری خواهد شد.

افزایش سنوات

امکان افزایش یک نیم سال به سقف سنوات مجاز دانشجویانی که صرفاً با حذف واحدهای درسی در این نیم سال با کمبود سنوات مواجه می شوند، متعاقباً در شورای آموزشی دانشگاه بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

حذف ترم

موافقت با درخواست دانشجو برای حذف ترم، صرفاً با رعایت ضوابط و مقررات آئین نامه آموزشی انجام می گیرد.

 میهمانی

در صورتی که بازه امتحانات، دانشجو ملزم به حضور در جلسه امتحانی درس/دروس خاص است ولی به خاطر مشکلات مربوط به شیوع ویروس کرونا نتواند برای شرکت در امتحان به دانشکده/ آموزشکده محل تحصیل تردد و اقامت کند، پس از موافقت مبدأ و با هماهنگی و انجام مکاتبات از طریق اتوماسیون اداری بین واحدهای استانی یا دانشکده/آموزشکده های مبدأ و مقصد، می تواند در امتحانات درس/ دروس مورد نظر در دانشکده/ آموزشکده مقصد شرکت کند. نمره اخذ شده در امتحان نیز جهت جمع بندی و اعلام نمره نهایی، از طریق اتوماسیون اداری و با قید فوریت به مبدأ ارسال شود.

امکان برگزاری کلاس های جبرانی در خارج از ساعات اداری و ایام تعطیل

به منظور جبران عقب ماندگی ناشی از تعطیلی کلاس/ درس حضوری، آموزشگران می توانند ضمن ارائه جدول زمان بندی و تأیید آن در کارگروه آموزش های مجازی، پس از اطلاع رسانی به تمامی دانشجویان کلاس/ درس مورد نظر، نسبت به تشکیل کلاس در خارج از ساعات اداری و حتی روزهای تعطیل اقدام کنند.

احتمال عدم اجرای دوره تابستان در سال تحصیلی جاری

با توجه به تغییرات ایجاد شده در تقویم آموزشی، عملاً اجرای دوره تابستان در اکثر دانشکده/آموزشکده ها امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین، معاونان آموزشی و مدیران گروه های آموزشی، ضمن بررسی دقیق وضعیت تحصیلی تمامی دانشجویان به ویژه دانشجویانی که در آستانه دانش آموختگی قرار دارند، با اتخاذ راهکارهای مناسب، اقدامات لازم را در بازه حذف و اضافه به عمل آورند.

برگزاری امتحانات پایانی

در صورتی که در بازه امتحانات، ستاد ملی مدیریت ویروس کرونا شرایط را عادی اعلام نماید، امتحانات پایانی در نیمسال جاری الزاماً به صورت حضوری برگزار خواهد شد. کارگروه آموزش‌های مجازی دانشکده / آموزشکده‌ها می‌بایست تدابیر لازم برای برگزاری آزمون‌های پایانی به روش مجازی را اتخاذ نمایند تا در صورت ضروری، نسبت به این امر اقدام گردد. بدیهی است آزمون پایانی دروس عملی و نظری عملی که امکان ارائه آن با روش آموزش مجازی وجود ندارد، با رعایت بندهای ۴-۳ و ۵-۳ الزاماً به صورت حضوری و پس از برگزاری کلاس انجام خواهد شد.

ارائه درس / دروس با استفاده از شیوه معرفی به استاد

به صورت استثنا و صرفاً برای سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ با رعایت مقررات مندرج در آئین‌نامه و شیوه‌نامه اجرایی آن، ارائه حداکثر «۴ عنوان درس» به روش معرفی به استاد، «صرفاً برای دانشجویان همان دانشکده / آموزشکده که با استفاده از این تسهیلات دانش‌آموخته می‌شوند»، بلامانع است. در مورد امکان ارائه معرفی به استاد برای دروسی که در آئین‌نامه آموزشی ممنوع است، متعاقباً تصمیم‌گیری خواهد شد.

حضور و غیاب دانشجویان در آموزش‌های مجازی

واحدهای استانی و دانشکده / آموزشکده‌ها موظف هستند تدابیر لازم در جهت حضور و استفاده حداکثری دانشجویان شرکت‌کننده در کلاس / درس آموزش‌های مجازی را فراهم کنند، لازم است در این خصوص، اطلاع‌رسانی به دانشجویان به عمل آید. مسئولیت اتخاذ راهکار مناسب برای امور مربوط به حضور و غیاب آموزشگران و دانشجویان، تشکیل منظم کلاس / درس‌ها مطابق برنامه درسی نیمسال جاری و ارزیابی اولیه از عملکرد تمامی عوامل مؤثر در این فرآیند به عهده کارگروه آموزش مجازی دانشکده / آموزشکده است.

دانشکده / آموزشکده‌ها موظف هستند موارد فوق از جمله ایجاد تغییرات در تقویم آموزشی، تمامی موارد مندرج در بندهای ۵ تا ۱۰ و سایر بندهای مرتبط به دانشجو را به نحو مقتضی به اطلاع دانشجویان برسانند.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top