چاپ خبر

پژوهش های حوزوی باید معطوف به عمل باشند

پیام نورنا: مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) نگاه جامع به منابع معرفتی در پژوهش های حوزوی را ضروری دانست و گفت: پژوهش های حوزوی باید معطوف به عمل باشد.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : حجت الاسلام حیدر همتی، ، نخستین مساله برای برنامه ریزی پژوهشی و نظر دادن در رابطه با پژوهش‌های حوزوی را بررسی اهداف پژوهش در حوزه علمیه بیان و ابراز کرد: در اهداف کلان فلسفه وجودی حوزه های علمیه و همچنین فلسفه تحقیق و پژوهش های حوزوی یافتن نظر دین درباره عالم هستی، انسان، اجتماع و مدیریت زندگی است؛ اینکه دین درباره مساله انسان، جهان، هستی و مدیریت زندگی چه برنامه و نظری دارد.
مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) ادامه داد: بشر در عالم دنیا همواره با چالش هایی مواجه است که این چالش ها باعث می شود مساله پژوهش در حوزه های علمیه جدی تر نمایان شود.
وی افزود: امروزه دین یک امرتاریخی است یعنی پژوهشگر دین به دنبال کشف نظر دین در گذشته تاریخی و از متون دینی است اولین مساله ای که اهمیت پیدا می کند روش تحقیق و مراجعه به گذشته تاریخی است به این که چگونه می شود گذشته تاریخی و متن در تاریخ را فهم کرد، همچنین فهمیدن مسائل روز انسانی یکی از وظایف پژوهشگر حوزوی به شمار می رود تا بداند انسان امروز چه مساله ای دارد و با توجه به مساله انسان به دنبال پاسخ دینی به مسائل انسانی در حوزه سیاست، اقتصاد، خانواده، تعلیم و تربیت و حتی در حوزه ارتباط انسان با انسان، انسان با خدا، انسان با طبیعت باشد. در نگاه حداقلی به دین تنظیم رابطه انسان با خدا و انسان با آخرت است.
حجت الاسلام همتی اضافه کرد: در هر دو رویکرد مساله اصلی پاسخ به این مسائل بر اساس دین است فلسفه وجودی حوزه های علمیه بر همین اساس است و لذا مساله پژوهش هم از همین منظر اهمیت پیدا می کند.
مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) بیان داشت: وقتی می گوییم قرار است یک پژوهشگر دینی نظر دین را در ارتباط با موضوعات مختلف بیان کند در اینجا مقوله پژوهش را در حیطه کشف معنی می کنیم بر این اساس که قرار است نظر شارع را به دست آورد. مقوله ای که اهمیت پیدا می کند مساله حجیت است و آخرین تلاشی که یک پژوهشگر حوزوی با جد و اجتهاد به اینجا رسیده تا بگوید نظر دین این است.
وی افزود: اگر اجتهاد و تلاش صورت نگیرد و نظر شارع به دست نیاید دچار انتساب گزاره کاذب به شرع خواهد بود و یا دچار تحریف خواهد شد این که نظر دین را راجع به مقوله دین بیان کند این که هر جا که قرائن و شواهد برای کشف نظر دین هست را نبیند تحقیق نکند احتمال خطا وجود دارد و حجیت این نظریه و این پژوهش مورد خدشه قرار خواهد گرفت، لذا مساله پژوهش در فضای حوزه از ابعاد مختلفی قابل تامل است چون قرار است در نهایت این پژوهش نظر دین باشد و به دین نسبت داده شود.
ضرورت نگاه جامع به منابع معرفتی در پژوهش های حوزوی
حجت الاسلام همتی نخستین نقطه برای حرکت در مقوله پژوهش را اصل اجتهاد ورزی بیان و عنوان کرد: اجتهاد یعنی همان روش پژوهش در دین است و بدون اجتهاد سخن از نگاه دینی گفتن بی شک دچار لغزش و خطا خواهد شد؛ پس پژوهش در حوزه اول گره می خورد با اهداف پژوهش که فهم دین است، دوم مساله زمان و پاسخ به این مساله بر اساس دین است در این رفت و برگشت موضوعات پژوهشی، فلسفه و هدف پژوهش در حوزه معنی پیدا می کند.
مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) فهم زمانه را از دیگر محورهای فعالیت های پژوهشی حوزه برشمرد و گفت: مقوله بعدی فهم زمانه است مساله زمانه چیست؟ ما چگونه زمان را می فهمیم؟ چه ابزارهایی برای شناخت زمان داریم؟ امروزه روشهای جدیدی برای فهم مساله های بشری در علوم انسانی مدرن ایجاد شده لذا لازم است حوزه های علمیه با اشراف به شیوه های پژوهشی در حوزه علوم انسانی به وجود آمده در فهم زمانه و یا به اصطلاح فقهی در موضوع شناسی از این مقولات استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در پژوهش های حوزوی نگاه جامع به منابع معرفتی دین لازم و ضروری است، عنوان کرد: مساله بعدی منابع پژوهش است در مساله منابع آنچه که در حوزه های علمیه اهمیت دارد این است که منابع باید به صورت جامع دیده شود امروزه مشکلی که در منبع پژوهی در حوزه دین وجود دارد آن است که دچار تجزیه گرایی معرفتی شده و گاهی اوقات به بعضی از منابع برای نظر شارع مراجعه می شود در حالی که قرآن، احادیث، عقل، تجربه بشری در کنار هم قرار بگیرد برای اینکه بتوان سخن شارع را کشف کرد این هم مساله ای است که در منبع پژوهی و به تبع آن در حوزه علمیه با مشکلاتی مواجه هستیم.
پژوهش های حوزوی و ضرورت شجاعت در عرصه نظریه پردازی
حجت الاسلام همتی بحث ورود روش پژوهش در فضای دینی علوم انسانی و علوم تجربی را یکی دیگر از چالش های پژوهش های حوزوی بیان و ابراز کرد: امروزه مقاله های علمی – پژوهشی یا رساله ها بیشتر متاثر از روش پژوهشی علوم تجربی است. بحث فرضیه، سوال، پاسخ و فرآیندی که طی می کند فرآیند تجربی است و بعد علوم انسانی امروز وارد پژوهش در حوزه موضوعات دینی شده که چالشهایی را در برداشته. یکی از آنها غلبه نگاه کمی و نگاه‌های تک محوری در حوزه پژوهش دینی است در حالی که پژوهشگر دینی باید با به کارگیری همه روش‌ها نظر دین را در این مقوله کشف کند.
مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با بیان اینکه پژوهش های حوزوی باید معطوف به عمل باشد، اظهار داشت: به خاطر اینکه بیشتر منابع تحصیلی در حوزه معطوف به مسائل گذشته و گاها دچار فرضیات ذهنی می شود که البته در جای خود قابل تحسین است اما در فرآیند کلی گاهی مساله ذهنی یک استاد محور پژوهش قرار می گیرد در حالی که در واقع هیچ ثمره ای بر آن مترتب نیست زیرا گاهی وقتها یک مساله ذهنی محور اصلی پژوهش قرار می گیرد در حالی که در عالم واقع هیچ ثمره ای بر آن مترتب نیست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله آخر مربوط به شخصیت پژوهشگر است، انسان پژوهشگر به لحاظ شخصی باید ویژگی هایی داشته باشد که شامل شجاعت در حوزه نظریه پردازی، قدرت ابداع و نوآوری در شخصیت پژوهشگر و در فضای تربیتی حوزه جدی گرفتن مقولات آزاد اندیشی، فرق گذاشتن بین تتبع و پژوهش است؛ گاهی وقتها برخی از تتبعات که جمع آوری می شود به اسم پژوهش بیان شده در حالی بین تتبع و پژوهش فرق وجود دارد. همچنین نکته آخر اینکه بین تولید در پژوهش با تولید کتاب بین کسی که پژوهشگر اندیشمندی است و از نتایج اندیشه اش به تولید کتاب یا به تولید نظری دست می یابد، فرق قائل شد؛ زیرا گاهی اوقات تولید کتاب با تولید اندیشه دچار خلط می شوند که به این مقوله هم باید توجه کرد.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top