چاپ خبر

تقدیر از برگزیدگان بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن

پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (پیام نورنا) : بخش دانشگاهی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با معرفی برگزیدگان خود در شاخه های مختلف، از تلاش دانشگاهیان در ترویج فرهنگ قرآنی تقدیر کرد.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : ایرنا – صابر فرزام دبیر بخش دانشگاهی در این مراسم گفت: این بخش از نخستین سال های برگزاری نمایشگاه قرآن به پیشنهاد جهاد دانشگاهی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایشگاه قرآن اضافه شد.

وی با بیان اینکه در بخش دانشگاهی فعالیت های تبلیغی یا فروش وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نمایشگاه قرآن فضایی است برای اینکه فعا لان قرآنی دانشگاه ها نقاط قوت و ضعف خود را مرور کنند.

فرزام با اشاره به تغییر فضای بخش دانشگاهی در این دوره اظهار کرد: سال گذشته همه فضایی که به این بخش اختصاص یافت 90 مترمربع بود در حالی که امسال ما 500 مترمربع فضای سرپوشیده و 500 مترمربع هم فضای باز در اختیار داشتیم.

دبیر بخش دانشگاهی بیست و سومین نمایشگاه قرآن با اشاره به فعالیت های دانشگاهیان در حوزه قرآن گفت: آنچه در این بخش به نمایش گذاشتیم درصد کمی از توانمندی های بخش های دانشگاهی در حوزه قرآن بود، قطعا دستاوردها همین نیست و از فعالان دعوت می کنیم سال آینده با حداکثر توان در این بخش حاضر شوند.

وی با اشاره به گلایه هایی مبنی برعدم استقبال از این بخش اظهار کرد: باید در نظر بگیریم که آیا تولیدات بخش دانشگاهی مخصوص عموم مردم است یا مخاطب دانشگاهی دارد؟ این بخش به طور طبیعی با بخش هایی مانند فروش که مخاطب جذب می کنند متفاوت است؛ امیدوارم سال آینده با انجام برنامه ریزی های دقیق، بخش پربارتری داشته باشیم.

** تربیت دانشجویان قرآنی در دانشگاه ها

رحیم قربانی، رییس مرکز قرآن و عترت بسیج دانشجویی در اختتامیه بخش دانشگاهی بیست و سومین نمایشگاه قرآن گفت: در بخش دانشگاهی تنها گوشه هایی از فعالیت های قرآنی مراکز آموزش عالی را به نمایش گذاشته و فعالان این حوزه سال هاست مشغول گسترش فعالیت ها هستند.

وی اظهار داشت: بخش دانشگاهی باید مولد بخش های دیگر و جریان ساز فعالیت های قرآنی در طول سال باشد، دانشگاه می تواند الهام بخش اهداف قرآنی کشور باشد چرا که دانشجویان در بسیاری از امور پیشرو و جریان ساز بوده اند.

رییس مرکز قرآن و عترت بسیج دانشجویی با بیان اینکه هنوز تا رسیدن به اهداف دانشگاهیان در حوزه فعالیت های قرآنی راه زیادی باقی است گفت: گام هایی در این راه برداشته شده اما برای رسیدن به انتهای راه سرعت و همت شبانه روزی لازم داریم و امیدوارم شرایط به گونه ای شود که اقدامات مراکز آموزشی در بخش های مدیریتی، پژوهشی و آموزشی از قرآن ریشه بگیرند و سبک زندگی اسلامی و قرآنی از دانشگاه آغاز شود.

وی افزود: دانشگاه انسان ساز و جامعه ساز است و می تواند دانشجویان را قرآنی تربیت کند تا به سوی جامعه آرمانی حرکت کنیم. بدون شک حد و وسع دانشگاهیان بیش از آنچه در این نمایشگاه دیدیم است و امیدوارم در سال های آینده این امکان فراهم شود که توانمندی ها بیشتر در معرض نمایش قرار بگیرند.

** لزوم بازگشت به آموزه های قرآنی

مصطفی عباسی مقدم معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به ضرورت های ایجاد بخشی دانشگاهی در نمایشگاه قرآن گفت: امروز بیش از هر زمانی نیازمند بازگشت به قرآن هستیم. باید از هر طریق ممکن اقشار مختلف مردم را به جاذبه های قرآن جذب کنیم. در این راه باید از هنر، علم ، ادبیات و پژوهش استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مفاهیم بلند قرآن تنها برای عده خاصی قابل فهم است اظهار داشت: نمایشگاه قرآن فرصتی است برای اینکه شرایط را برای به کارگیری همه استعدادها و اندیشه ها برای تحقق اهداف قرآنی فراهم کنیم.

عباسی مقدم اضافه کرد هر نهادی باید براساس کارکرد ذاتی خود در جامعه برای پربارتر شدن نمایشگاه قرآن تلاش و در این راه برنامه ریزی کند، در این میان دانشگاه به عنوان تولیدکننده فکر و اندیشه و بسط دهنده دانش، نقش مهمی پیدا می کند. از مهمترین شاخه های دانش نیز، دانش قرآنی است.

معاون فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه دانشگاه قدرت تغذیه فکری بقیه اقشار جامعه را دارد ؛ گفت: اگر فضای مدیریتی نهادهای قرآنی و دست مدیران قرآنی در هزینه بودجه ها بازتر شود، زمینه برای اجرای طرح های نو و ابتکاری در دانشگاه ها فراهم می شود. ناب ترین استعدادهای ذهنی و فکری در دانشگاه ها وجود دارد و دانشجویان و اساتید می توانند بهترین فعالیت ها را انجام دهند و تنها به اعتماد و فضا احتیاج دارند.

عباسی مقدم با ابراز امیدواری نسبت به شکوفایی فعالیت های قرآنی گفت: تبلور نسبی این شکوفایی را در نمایشگاه قرآن کریم می بینیم و امیدوارم این فعالیت ها به نهضتی قرآنی تبدیل شود. ما در دوران گذار به تمدن نوین اسلامی هستیم و بیش از هر زمانی به بازگشت به آموزه های قرآنی نیاز داریم.

وی افزود: بسیاری از دانشگاه ها فعالیت های نابی دارند که هنوز منعکس نشده است، اگر بتوانیم همه آنچه را دانشگاه ها در حوزه فعالیت های قرآنی انجام می دهند منعکس کنیم همه تعجب خواهند کرد.

** لزوم برگزاری نمایشگاه های دانشگاهی قرآنی

سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم نیز در این مراسم با بیان اینکه مادامی که به قرآن احساس نیاز نکنیم، تلاش هایمان در این مسیر جدی نخواهد بود اظهار داشت: باید به این پرسش ها پاسخ دهیم که قرآن در مسیر سعادت انسان چه نقشی را ایفا می کند؟ اگر به قرآن تمسک نداشته باشیم در کدام قسمت زندگی دچار مشکل خواهیم شد؟ اگر نتوانیم به این پرسش ها پاسخ دهیم، انگار به حفظ ظاهری جایگاه قرآن بسنده کرده و رفع تکلیف کرده ایم. در حالی که هیچ شاهد و دلیلی وجود ندارد که بگوید قرآن به خدمت ما در این راه نیاز دارد.

هاشمی با بیان اینکه رزقی که از طریق قرآن در زندگی ایجاد می شود تنها مادی نیست گفت: هرچند قرآن برکت مادی هم در زندگی ایجاد می کند اما قرآن به ما یاد می دهد از خداوند بخواهیم نعماتش را بر ما ارزانی دارد. همان طور که در قنوت هر نماز از خدا می خواهیم، این نعمات از جنس حسنه و با در نظر گرفتن عاقبت ما هستند.

وی با بیان اینکه در این مسیر قرآن یکی از نعمات بزرگ خداوندی است تصریح کرد: قرآن مسیر ارشاد به سمت اهداف و آرمانهاست. ما هم در شناخت مسیر و هم در تعیین اهداف به قرآن نیاز داریم. انس و الفت و تدبر در قرآن موجب کمال انسان است و این نیاز با اکتفا کردن به روخوانی قرآن تامین نخواهد شد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با با بیان اینکه نمایشگاه قرآن مقدمه ای برای فعالیت های دانشگاهیان در حوزه قرآنی است گفت: دانشگاهیان مرجع جامعه هستند و اگر بتوانند راهی را پیدا کنند، می توانند مروج آن در جامعه هم باشند و به این ترتیب ترویج قرآن در دانشگاه ها ارزش بیشتری پیدا می کند.

هاشمی افزود: سال گذشته نیز در مراسم اختتامیه گفتم که کاش ما دست اندرکاران فعالیت های قرآنی در دانشگاه ها بتوانیم نمایشگاه های قرآنی را در طول سال نیز در دانشگاه ها برپا کنیم. ایده آل این است که در زمان حضور دانشجویان در دانشگاه ها که جریان حیاتی در دانشگاه جاری است، شاهد توسعه فعالیت های قرآنی باشیم.

** متون دینی فراعلم هستند

حجت الاسلام امیر ابراهیم زاده، مدیر امور فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها یکی دیگر از سخنرانان این مراسم گفت: در بخش تلاوت قرآن به یمن نظام مقدس جمهوری اسلامی، تعداد قاریان و قرآن پژوهان روز به روز در حال رشد است اما در وادی محتوای قرآنی، اینکه جامعه ما چقدر توانسته در بحث علوم قرآن پیشرفت داشته باشد، می توان گفت ما همیشه منتظر مانده ایم و مستشرقان مطالعه کرده اند و در بحث علوم قرآنی ایراداتی را مطرح کرده اند، بعد ما درصدد برآمده ایم برای دفع شبهات مطرح شده فعالیت کنیم. در بخش علوم قرآنی محتوای تولید شده کم است.

وی ابراز امیدواری کرد به سمت و سویی حرکت کنیم که متون معتبر دینی فراعلم را برای جوانان خود جا بیندازیم؛ امروزه شبهاتی که به عرصه قرآن و امور دینی وارد می کنند، غافل از این نکته که متون دینی فراعلم هستند زیرا نمی شود قرآن و روایات را بر علم عرضه کرد بلکه این علم است که باید به قرآن و روایات عرضه شود.

حجت الاسلام ابراهیم زاده افزود: هنوز علم به گوشه ای از واقعیات هم دسترسی پیدا نکرده چرا که علم بشر محدود است. قرآن از منبع وحی گرفته شده و کلام معصوم نیز معتبر است، سالها باید سپری شود تا علم ناقص بشری به این حقیقت ها دست پیدا کند.

در پایان مراسم اختتامیه بخش دانشگاهی نمایشگاه بین المللی کریم، از برگزیدگان این بخش تجلیل شد.

بیست وسومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم امشب پس از 20 روز برگزاری در باغ موزه دفاع مقدس به کار خود پایان می دهد .

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top