چاپ خبر

جذب دانشجو، فله ای، اشتغال فارغ التحصیل، قطره ای!

پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (پیام نورنا) : بسیاری از دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی برای انتخاب شغل مناسب دچار سردرگمی می‌شوند که شاید یکی از دلایل این امر مطالب ارائه شده در دانشگاه و متناسب نبودن آن‌ها با مسائل روز در جامعه باشد.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : ایسنا – یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که سال‌هاست جامعه دانشگاهی ما به آن دچار است و متاسفانه هنوز برای حل آن، اقدامی اساسی صورت نگرفته است، مساله سردرگمی دانشجویان بعد از ورود به دانشگاه و موضوعاتی است که در ادامه آن، گریبان‌گیر نظام آموزش عالی می‌شود.

دانشجویان همان دانش‌آموزان علاقمند و با انگیزه دیروز هستند که هنگام ورود به عرصه آموزش عالی با نوعی حس رهاشدگی، سردرگمی، و عدم برخورداری از راهنمایی‌هایی که راه رشد آن‌ها را در مسیر علمی هموار کند، روبرو می‌شوند. یکی از دلایل این امر را نیز می‌تواند ناشی از داستان همیشگیِ جمعیت زیاد دانشجویان در مقایسه با تعداد کم اساتید و به علاوه، امکانات کم دانشگاه‌ها، دانست که به خودیِ خود موجب می‌شود کشف استعدادهای دانشجویان و هدایت آن در مسیری که منتهی به موفقیت شود، آن قدر‌ها هم آسان نباشد. معمولاً دوران دانشجویی و ورود به دانشگاه، برای ما مساوی است با حاضر شدن در کلاس‌هایی خاص و امتحان و پاس کردن درس‌ها و…

مجتبی محمدی، دانشجوی دکترا ژئوتکنیک و مدرس دانشگاه با بیان دلایل عدم استفاده دانشجویان از آموزش‌های دانشگاه‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی گفت: متاسفانه امروزه ارتباط صنعت و دانشگاه‌ها بسیار ضعیف و دانشجو بعد از اتمام دانشگاه کاملاً سردرگم است. این سردرگمی باعث می‌شود که دانشجو به سوی مشاغل آزاد و غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود روی بیاورد و دانشجویان صرفا برای مدرک‌گرایی به دانشگاه می‌آیند.

این دانشجوی دکترا ادامه داد: در صورت ارتباط بیشتر صنعت با دانشگاه، دانشجویان در کنار آموزش‌های تئوری، با انجام کارهای فنی تخصصی در دانشگاه مشکلاتشان بعد از تحصیل حل می‌شود. بیکاری در بین تحصیل کرده‌ها باعث می‌شود تا دانشجویانی که تازه وارد دانشگاه شده‌اند صرفا برای مدرک و فرار از خدمت به دانشگاه بیایند.

وی تاکید کرد: پایین بودن سطح فنی فارغ التحصیلان و یادگیری صرفا تئوری و امتحانی بودن علوم و رشته‌ها باعث سردرگمی دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی شده است.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: برای بروز شدن سطح علمی دانشگاه‌ها در مرحله اول باید چارت‌های درسی از حالت کلیشه‌ای درآمده و درس‌ها و سرفصل‌ها به صورت ترمیک و با نظر اساتید و با توجه به مباحث جدید و به روز انجام شود که خود مستلزم بروز بودن اساتید است. متاسفانه به روز نبودن اساتید و بسنده کردن با یادگیری قبلی، مطلع نبودن از دستاورد‌ها و مباحث بروز ضربه زیادی به دانشجویان می‌زند.

وی تصریح کرد: مطالعه کردن مقاله‌ها و کتاب‌های جدید و بروز می‌تواند این مشکل را در اساتید، حل و خارج کردن اساتید از پست‌های پرمشغله که امروزه در دانشگاه‌ها خیلی باب شده و تمام وقت اساتید را می‌گیرد از راه‌ حلهای این مشکلات است. پست‌های پرمشغله برای اساتید سبب می‌شود که نه تنها فرصت مطالعه را از دست دهند بلکه با خستگی به سرکلاس‌ها می‌روند.

محمدی خاطرنشان کرد: با پست‌های غیر مهم هم وقت اساتید برای کارهای پژوهشی و علمی گرفته شده و هم دسترسی به اساتید برای رفع مشکلات علمی بسیار سخت است و این خود باعث می‌شود که اساتید با‌ همان دانش‌های قبلی در کلاس حاضر شوند.

ضرورت تحول جدی در سیستم آموزشی

حکیمه بهمن‌زاده، دانشجوی ارشد جزا و جرم‌شناسی در این باره گفت: دانشگاه‌ها به نوعی فقط به دنبال رفع تکلیف هستند و صرفا با ارائه یک سری مسائل تئوری و آزمون‌های کتبی مدرک ارائه می‌دهند.

وی اظهار کرد: چرا یک دانشجو در دوران تحصیلش نباید کارورزی‌های عملی که دانش او را افزون کند به اندازه کافی داشته باشد؟ به راستی یک دانشجوی حقوق چقدر تا پایان تحصیلش در دادگاه‌ها یا مراکز ثبت اسناد حضور می‌یابد؟ البته در رشته‌های علوم پزشکی همچون پرستاری، افراد واقعا کارآموزی‌های عملی دارند و دانشجوی پرستاری بعد از دو تا سه ترم وارد محیط بیمارستان شده و آنچه را تئوری آموخته عملا انجام می‌دهد.

بهمن‌زاده ادامه داد: دوستانی داشته‌ام که بعد از فارغ التحصیلی در رشته حقوق حتی بلد نبودند یک دادخواست ساده را بنویسند که همه این مسائل نشأت گرفته از نبود کار عملی در دانشگاه‌هاست. باید یک بررسی صورت بگیرد که آیا در کشورهای دیگر هم اینگونه است؟ ما نیازمند تحول جدی در سیستم آموزشی هستیم وگرنه در آینده نه چندان دور به لحاظ نیاز به نیروی متخصص و کارآزموده دچار مشکل خواهیم شد.

جذب دانشجو به صورت فله‌ای به چه قیمتی؟

طیبه خسروی نیا، دانشجوی کار‌شناسی مدیریت امور فرهنگی گفت: دانشجویان در دوران تحصیلی خود با مشکلات زیادی روبرو هستند که این مشکلات می‌تواند روی پیشرفت تحصیلی آن‌ها تاثیر بگذارد.

وی افزود: مشکلات اقتصادی و مشکلات‌ ناشی از عوامل محیطی و باورهای فرهنگی-اجتماعی دانشجویان، عواملی است که می‌تواند در پیشرفت‌ تحصیلی دانشجویان تأثیر منفی گذارد.

خسروی نیا تصریح کرد: دانشگاه‌ها به راحتی دانشجو جذب کرده و هیچ فکری برای بعد از فارغ التحصیلی آنها ندارند و به قول معروف «فله‌ای دانشجو می‌گیرند» که این کار به پیشرفت جامعه کمک نمی‌کند که هیچ، یک مشکل به مشکلات اضافه می‌کند.

وی تاکید کرد: آموزش‌های برخی از اساتید به روز نبوده و کار عملی کمتر انجام می‌شود و به دلیل کمبود امکانات کارهای عملی کنسل می‌شود در حالی که که فهم یادگیری در کارهای عملی بیشتر است. فکری برای واحدهای عملی دانشجویان نشده و هنگام فارغ التحصیلی، دانشجو توانایی لازم برای انجام حرفه خود را پیدا نمی‌کند و دیگر انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل ندارند. فراگیری علم می‌تواند سطح آگاهی افراد جامعه را بالا برده و آنها را از بسیاری از خطر‌ها اگاه سازد.

خسروی نیا با اشاره به اینکه اگر در گذشته در دوره‌های ارشد و دکتری، تعداد دانشجویان کمتر از انگشتان دو دست بود، الان کلاس‌ها در دوره ارشد پنجاه نفره تشکیل می‌شود، تاکید کرد: وقتی دانشگاه‌ها در دوره‌های تحصیلات تکمیلی بصورت فله‌ای دانشجو پذیرش می‌کنند، بنابراین اساتید مجبور می‌شوند چند جا تدریس کرده و با کمبود وقت و حوصله کمتر در کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند.

توجه مسئولان آموزش عالی به این مسأله و اندیشیدن تدبیری برای هدایت استعدادهای دانشجویان در زمینه‌های مختلف، بلافاصله بعد از ورود به دانشگاه، چیزی است که می‌تواند بار بسیاری از مشکلات دانشگاهی را در جامعه ما کم کند. در این راستا، نیازمند تغییر نگاه و نگرش به پاره‌ای از مسائل و بازتعریف موضوعاتی از قبیل دوران دانشجویی و شروع به تحصیل در دانشگاه هستیم.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top