چاپ خبر

پول در آوردن دانشگاه‌ها از طریق جوانان

پیام نورنا : معاون وزیر کار با اعلام دستور رئیس‌جمهور درباره بازنگری اساسی در بیش از 600 رشته دانشگاهی مرتبط با بازارکار،گفت: اثرات تفکر دانشگاه رفتن جوانان برای تاخیر در تقاضای شغل خود را نشان داده است.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : مهر – سال‌هاست در کشور این بحث وجود دارد که چرا کارجویان درس خوانده شرایط دشوارتری برای ورود به بازار کار دارند در حالی که تصور بر این است جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی باید امکان و شرایط آسانتری برای کار داشته باشد و در جایگاه های بهتری از بازار کار قرار بگیرد.

مقامات دولت‌ها می گویند این مسئله به دلیل عدم مهارت و تخصص انجام کار در جوانان است و آنهایی که از دانشگاه ها می آیند تنها یک مدرک کاغذی در دست داشته و چیزی از کار نمی دانند؛ بنابراین کارفرمایان نسبت به آنها گرایش و تمایل ندارند.

اما کارشناسان می گویند اتفاقا اگر اینگونه باشد نشان از ضعف عملکرد دولت ها است و اینکه دولت ها در قبال آموزش دانشگاهی جوانان به درستی عمل نکرده اند. در واقع این دولت ها هستند که باید نیازهای بازار کار را شناسایی و آن را به دانشگاه ها منتقل کنند و دانشگاه ها به جای عملکرد جزیره ای و ارائه آموزش هایی که چندان در بازار کار خریدار ندارد، شیوه های آموزش خود را مرتبا به روز کنند.

پول در آوردن دانشگاه‌ها از طریق جوانان!

کارشناسان عقیده دارند اینکه مرتبا بیکاری جوانان فارغ التحصیل را نبود مهارت آنها اعلام می کنند، نوعی فرافکنی و فرار از مسئولیت های عمل نشده خود دولت ها است و جوانی که دو تا چند سال را در پشت میزهای دانشگاه ها سپری کرده، آمادگی دریافت آموزش های موثر و مطابق با نیاز بازار کار را داشته ولی دانشگاه به وی ارائه نداده است.

همچنین این مسئله مطرح است که آیا واقعا ایجاد دانشگاه های متعدد، امروز برای کشور مزیت است و یا اینکه خروجی می تواند اهمیت داشته باشد؟ چرا باید دانشگاه هایی داشته باشیم که تنها دغدغه آنها پُر کردن صندلی ها است و گردانندگان دانشگاه ها درباره آینده شغلی جوانان مسئولیتی را متوجه خود نیستند. آیا می توان قبول کرد دانشگاه هایی در رشته های مختلفی که فعلا اقتصاد ایران نیازی به آنها ندارد مرتبا دانشجو بپذیرند و کسب درآمد کنند؟

اگر اینگونه است و دانشگاه ها مسئولیتی در قبال بازار کار ندارند، پس عمر صرف شده جوانان و هزینه های بالایی که خانواده ها برای فرزندانشان در دانشگاه ها کرده اند، چه می شود؟ چه کسی مسئول شناسایی نیازهای بازار کار و به روزرسانی رشته های دانشگاهی است؟ حال که جوانان پس از دوران مدرسه جایی غیر از دانشگاه نمی شناسند باید تا ابد مراکز متعدد دانشگاهی ایجاد و از طریق آنها کسب درآمد شود؟

آیا کسی هست که بگوید چرا در طول سال های متمادی در رشته هایی دانشجو پذیرش و راهی دانشگاه ها شده اند که هیچ نیازی در بازار کار برای آنها وجود ندارد؟ کدام نهاد و دستگاهی می تواند دستور دهد برخی رشته های اشباع شده دستکم برای چند سال پذیرش دانشجو را متوقف کنند؟ آیا کسب درآمد توسط دانشگاه ها از آینده جوانان مهم تر است؟

جوانانی که تجربه ورود به بازارکار ندارند

عیسی منصوری در خصوص موضوع بیکاری جوانان فارغ التحصیل دانشگاهها گفت: در همه جای دنیا به یک فارغ التحصیل دانشگاهی که تازه بخواهد وارد بازار کار بشود با لبخند نگاه می کنند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اظهار داشت: در کشورما نیز اینگونه است و جوانان در دانشگاهها دانش مکتوب فرا می گیرند، اما تجربه و دانش ضمنی لازم برای ورود به بازار کار را ندارند.

منصوری ادامه داد: این مسئله مسئولیت دولت ها را زیاد می کند چون وقتی کسی وارد بازار کار می شود باید مهارت لازم برای انجام اشتغال را هم داشته باشد؛ بنابراین ما باید یک نظام آموزش مهارتی قوی هم داشته باشیم.

وی افزود: مشکل ما در کشور این است که نه تنها آموزش مهارتی ما بلکه آموزش های عمومی و تخصصی عالی هم در تطابق مناسب کشور و مناطق نیست. شما وارد استانی می شوید و می بینید که رشته هایی در مراکز مهارتی آموزش داده می شود، اما بخش واقعی صنعت و اقتصاد آن منطقه چیز دیگری است.

معاون وزیر کار گفت: بنابراین تطابقی وجود ندارد و این یکی از مسائلی است که به عنوان یک دغدغه وجود دارد به همین دلیل وزارت آموزش عالی بحث آمایش رشته های دانشگاهی را دنبال می کند و ما در حال حاضر جلساتی را در این زمینه برگزار کرده ایم و به صورت استانی و شهرستانی نیازهای آموزشی را احصا کرده ایم.

احصا نیازهای واقعی آموزشی مناطق

منصوری تصریح کرد: بررسی ما اینگونه است که در هر شهرستان و منطقه در چه رشته هایی مزیت وجود دارد و این اطلاعات را در اختیار سازمان آموزش فنی و حرفه ای قرار می گیرد و این سازمان سیستم آموزشی خود را بر اساس این اطلاعات و نیازهای واقعی مناطق اصلاح می کند.

به گفته وی این گام اول به لحاظ تطابق عناوین رشته ها و نیازهای بازار کار کشور است. گام دوم اقدامات به لحاظ بررسی محتوایی آموزش ها است و البته تغییراتی در این زمینه همیشه اتفاق می افتد؛ بنابراین دوباره سازمان فنی و حرفه ای به لحاظ مباحث محتوایی آموزشها هم خود را به روز خواهد کرد.

این مقام مسئول در وزارت کار اظهار داشت: ما بیش از آنکه بگوییم دولت ها مسئولیت های خود را در مورد اشتغال جوانان بر دوش خود کارجویان قرار می دهند می گوییم اتفاقا دولت ها در این زمینه مسئولیت های مستقیمی دارند و باید در بحث تقویت مهارت نیروی کار اقدامات موثری انجام شود و نمی توان گفت چون فردی مهارت ندارد بنابراین کاری هم برای او وجود نخواهد داشت. منصوری تاکید کرد: بر اساس اطلاعات میدانی استانها می دانیم که رشته هایی هستند که برای آنها تقاضای کار وجود دارد، اما نیروی کار ماهر به اندازه کافی موجود ندارد.

معاون وزیر کار در خصوص ایجاد دانشگاههای متعدد ارائه آموزش های تئوریک به جوانان در کشوربه جای ارائه آموزش های مورد نیاز بازار کار گفت: در یکی از جلسات شورای عالی اشتغال به آقای رئیس جمهور گزارشی از یافته های میدانی در خصوص رشته های اشباع شده در بازار کار ارائه شد و وی برای حل موضوع عدم تطابق نیاز بازار کار و آموزش های دانشگاهی دستورات جدی صادر کرد.

منصوری ادامه داد: به همین دلیل وزارت آموزش عالی بیش از 600 رشته دانشگاهی را تحت عنوان بحث آمایش در دستور کار قرار داده که بتوان در آنها اصلاح و تطبیق مبتنی بر نیاز واقعی بازار کار و مناطق مختلف کشور انجام شود.

دستور روحانی برای بازنگری در 600 رشته دانشگاهی

معاون اشتغال وزیر کار اظهار داشت: هدف این است که برخی رشته ها تغییر یابند، اصلاح محتوایی صورت گیرد و اقدامات مهمی در این باره انجام شود که قطعا بر عملکرد بازار کار تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت و وزیر علوم در جلسه عالی شورای اشتغال اعلام کرده بود که این اقدامات در دست انجام است.

منصوری خاطرنشان کرد: روشی که در دنیا برای انطباق رشته های دانشگاهی با نیازهای بازار کار وجود دارد اقدامات مستمر است و ما می دانیم که بازار کار متغیر و پویا است و از سویی عرضه نیروی کار هم باید مطابق آن صورت گیرد.

وی افزود: نکته ای که وجود دارد این است که نظام دانشگاهی ما آموزش محور است و چون دولتی است اینگونه عمل می شود و اگر سیستم آموزشی به صورت خصوصی باشد قطعا انطباق نیازها صورت می گیرد که خروجی آن می تواند منجر به حل مسائل بازار کار شود.

معاون وزیر کار اظهار داشت: تمام سیستم های آموزشی دنیا که مانند ایران عمل می کنند این مشکل را دارند که خروجی دانشگاهها منطبق بر نیاز بازار کار نیست. در سالهای گذشته یکی از روش ها این بود که برای اینکه بیکاری عقب انداخته شود، جوانان به دانشگاهها بروند!

تاکتیک تاخیر در تقاضای شغل جوانان

منصوری افزود: حال امروز خروجی این دیدگاه را می بینیم و آن رفتارها، خود را نشان داده است. ما تعداد دانشجویان و دانشگاهها را افزایش داده ایم فارغ از اینکه چقدر استاد خوب داریم و آیا محتوای آموزشی ما مناسب است و یا اینکه ما چقدر به رشته ها نیاز داریم.

این مقام مسئول در وزارت کار درباره عملکرد دولت پس از دستور رئیس جمهور مبنی بر بازنگری در رشته های دانشگاهی گفت: یکی از مصوبات جلسات شورای عالی اشتغال راه اندازی نظام جامع اطلاعات بازار کار بوده که وزارت کار خود را متعهد به اجرا آن می داند و در حال حاضر با استفاده از ظرفیت های داخلی و بین المللی این موضوع در دست اقدام است.

معاون وزیر کار اظهار داشت: یکی از خروجی های نظام جامع اطلاعات بازار کار تطابق عرضه و تقاضای نیروی کار خواهد بود و ما با استفاده از اطلاعات جدید قادر خواهیم بود که نیازها و تقاضاهای موجود در بازار کار را با یکدیگر منطبق کنیم.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

صفحات نظرات :
  1. نویسنده دیدگاه : فرهاد - در تاریخ : 18 تیر 1395

    با سلام
    ببخشید نتایج انتخاب رشته کارشناسی ارشد سال 95 (نتایج نهایی) کی اعلام میشه؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 18 تیر 1395 :

    سلام
    احتمال زیاد نتیجه نهایی آزمون کارشناسی ارشد دهه دوم شهریور 95 اعلام خواهد شد.

  2. نویسنده دیدگاه : مهندسی مدیریت و آبادانی روستاها - در تاریخ : 18 تیر 1395

    واقعا بعضی از رشته گرایش ها در ایران آینده شغلی مناسبی ندارند و باید بازنگری شوند مثل رشته من مهندسی مدیریت و آبادانی روستاها البته دیگه این رشته حذف شده و دانشجو نمی گیره

  3. نویسنده دیدگاه : ناشناس - در تاریخ : 18 تیر 1395

    سلام
    به نظر من به جز مراکز پیام نور باید تمام واحدهای پیام نور تعطیل شوند و همین طور واحدهای دانشگاه آزاد در یک استان کوچک به جز دانشگاه های مادر قریب به 50واحد دانشگاهی وجود دارد وقتی دانشگاه رفتن آسون بشه نتیجش میشه این درسال70 تعداد دانشگاه ها کم وپذیرش سخت بود این درحالی است که فارغ التحصیلان پیام نور آن زمان هم اکنون کار و زندگی خوبی دارند پس جلوی رشد قارچ گونه دانشگاه هارو بگیرید الان هر کوره دهاتی قبل از اینکه خونه بهداشت داشته باشه دانشگاه پیام نور و آزاد داره متاسفانه

  4. نویسنده دیدگاه : hadi - در تاریخ : 18 تیر 1395

    با سلام تو چارت هشت ترمه رشته های کارشناسی تو قسمت جدول تطبیق رشته اینکه نوشته *حداقل مدرک کارشناسی ارشد برحسب اولویت* یعنی چی ؟یعنی برای تطبیق واحد یه رشته کارشناسی تو پیام نور باید مدرک ارشد از یه دانشگاه دیگه داشته باشیم؟با تشکر

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 18 تیر 1395 :

    سلام
    اگر مقطع کارشناسی هستید و میخواهید درسی رو تطبیق دهید مشکلی ندارد و باید درخواست بدید به مرکزتان تا شورای آموزشی دانشگاه بررسی کند

  5. نویسنده دیدگاه : عابدی - در تاریخ : 19 تیر 1395

    از اول تکلیفمونو مشخص نکردن بعد گفتن شغل نیست ،متقاضی زیاد شده و از این مسخره بازیا اوضاعیه بخدا…..

  6. نویسنده دیدگاه : ناشناس - در تاریخ : 19 تیر 1395

    دانشجوی پیام نور هستم علی رغم پرداخت شهریه نمی تونم انتخاب واحد کنم بخش ثبت نام فعال نیست فقط من این مشکل رو ندارم دانشگاه تا دهم مرداد تعطیله چیکار باید کنیم؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 19 تیر 1395 :

    دوست عزیز اگر شهریه رو تازه پرداخت کرده اید بین 48 الی 72 ساعت کاری زمان میبرد تا در سیتسم پرداختی شما ثبت شود

  7. نویسنده دیدگاه : Alireza23 - در تاریخ : 19 تیر 1395

    سلام.تاچند ترم میتونیم دانشگاه غیبت کنیم؟یعنی شهریه پرداخت کنیم و بعد سرکلاس و امتحان نریم؟اخراج نمیشیم؟

  8. نویسنده دیدگاه : ناشناس - در تاریخ : 19 تیر 1395

    سلام .وقتتون بخیر،شهریه ثابت تابستان رو واریز کنیم ولی انتخاب واحد نکنیم اون شهریه به ترم بعد انتقال داده میشه؟؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 19 تیر 1395 :

    سلام
    بله

  9. نویسنده دیدگاه : اميري - در تاریخ : 19 تیر 1395

    با سلام من دانشجوی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی پیام نور هستم می خواستم بدونم که زمان برگذاری و ثبت نام ازمون فراگیر برای مقطع ارشد کی هست ؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 19 تیر 1395 :

    سلام
    احتمالا ثبت نام در اذرماه باشد و پذیرش برای مهر 96

  10. نویسنده دیدگاه : حامد - در تاریخ : 19 تیر 1395

    سلام
    درس تربیت بدنی که ارائه دادن اگر برداریم کلاس تشکیل میشه و امتحان عملی رو هم تو همین تابستان برگزار میکنند؟و حضور در این کباسا هم اجباری هست یا نه؟ممنونم

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 19 تیر 1395 :

    سلام
    بستگی به مرکزتان دارد.
    برخی مراکز ممکن است کلاس تشکیل دهند و برخی هم ممکن است بر اساس نمره تئوری ، نمره پایانی شما را ثبت کنند

  11. نویسنده دیدگاه : mona - در تاریخ : 19 تیر 1395

    سلام یکی از نمرات ترم قبلمون هنوز وارد سیستم نشده دانشگاه هم ک تعطیله .با این تاخیر مشکل بوجود نمیاد ؟؟تا کی مهلتش هست

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 20 تیر 1395 :

    سلام
    خیر مشکلی ندارد و بعد از تعیلات تاییدش میکنند.

  12. نویسنده دیدگاه : اميري - در تاریخ : 20 تیر 1395

    با سلام و باتشکر از پاسخگویی شما من دوره ی کارشناسی ام رو از طریق کنکور سراسری وارد شدم و نمی دونم حالت فراگیر برای ارشد چه طوری می خواستم بدونم اگر من ازمون فراگیر رو ثبت نام کنم ترم اول رو توی دانشگاه دانش پذیر میشم یا چه جوری؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 20 تیر 1395 :

    سلام
    اول برای آزمون فراگیر ثبت نام میکنید از طریق سایت سازمان سنجش همان زمان که ثبت نام کنید شما دانشپذیر هستید تا ازمون رو بدید و اگر قبول شدید دانشجو خواهید شد.

  13. نویسنده دیدگاه : اميري - در تاریخ : 20 تیر 1395

    سلام منابع ازمون فراگیر ارشد از دروس دورهی ارشد هست یا کارشناسی بعدش زمان ازمون کیه بعد دوره ی دانش پذیری رو باید کجا بگذرونیم ؟ با تشکر

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 20 تیر 1395 :

    سلام
    منابع مشخصی در دفترچه اعلام می شود.
    ثبت نام بعدی احتمالا در اذرماه باشد و پذیرش برای مهر 96
    نیاز نیست جایی بگذرانید!! فقط باید برای ازمون ثبت نام کنید و بعد هم در ازمون شرکت کنید.

  14. نویسنده دیدگاه : موناليز - در تاریخ : 27 تیر 1395

    بله داشتم می گفتم به جای اینکه کیفیت اموزش هارو بالا ببرن و حجم کتاب ها پایین بیاد وهی بهانه های مختلف میارن که دانشجوها تنبلن و عرضه ندارن بخونن الن دانشگاه ازاد هست و دانشجوها با معلومات کمتر نمره های بهتر میارن و هم بازار کار با غوش باز میپذیرتشون ولی بیچاره ما پیام نوری ها واقعا … تازه بعد از کلی خوندن و درجا زدن و بعد 5 6 سال درس خوندن میفهمیم که معدل پیام نوری ها باید بالای 17 باشه تا در بازار کار استخدام بشن! .. وای بر ما بخاطر وقت های تلف شده مان و پول از دست رفته مان!

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top