چاپ خبر
در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد:

نقطه ضعف فرهادی از زبان خودش/ سخت ترین جلسه دولت برای وزیر علوم

پیام نورنا : وزیر علوم گفت: جلساتی که به بودجه و اعتبارات اختصاص دارد سخت ترین جلسات هیأت دولت است.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : مهر – دکتر محمد فرهادی به مناسبت هفته دولت در برنامه تیتر امشب حاضر شد و درباره روند رو به رشد تولید علم در کشور بعد از انقلاب گفت: بعد از انقلاب توجه ویژه ای به رشد آموزش عالی در کشور شد و حتی اولین دوره های دکتری درست در همان سالها جذب شد.

وی ادامه داد: تاجایی که توسعه آموزش عالی در کشور رشد ۲۵ برابری پیدا کرد. این امر موجب شد تا رشد علمی کشور رشد فزاینده ای داشته باشد و متوسط رشد علمی کشور ۱۴ برابر دنیا شود.

فرهادی افزود: در حال حاضر ما پروژه بروزسازی تجهیزات آزمایشگاهی و تاسیس آزمایشگاه های مجهز در دانشگاه های کشور را دنبال می کنیم، تاسیس دوره های تحصیلی جدید در مقاطع ارشد و دکتری، اقدام دیگری است که در دولت یازدهم صورت گرفته است.

اجرای ۱۴۱ پروژه علمی مشترک با دانشگاه های خارجی

وی یادآرو شد: از دیگر اقدامات صورت گرفته کارهای تیمی با سایر دانشگاه های دنیاست که از شاخصه های توسعه علمی در جهان است، ما ۱۴۱ پروژه علمی مشترک را با دانشگاه های معتبر دنیا داریم و ۱۴۰۰ نفر از اساتید دانشگاه‌های معتبر دنیا برای این امر دست به دست هم داده اند و عملا با یکدیگر در این پروژه های علمی همکاری می کنند.

وزیر علوم ادامه داد: در حال حاضر ۱۴ دانشگاه کشور جزو یکصد دانشگاه برتر دنیا است که تا پیش از این تنها ۵ دانشگاه ایران جزو این دانشگاه ها بوده اند.

وی گفت: ما توسعه کمی دانشگاه ها را در برنامه بلند مدت آموزشی کشور نداریم به جز در برخی از رشته و مقاطع تحصیلات تکمیلی، درحال حاضر ۵۰۰ برنامه تحصیلی با کمک ۵۰۰ استاد دانشگاه بازنگری شده و حتی این برنامه های تحصیلی هم از حالت تئوری به حالت کارورزی و عملی تغییر ماهیت داده اند.

فرهادی سطح بندی دانشگاه ها و نظام یکپارچه جذب دانشجو را از ماموریت‌های اصلی وزارت علوم عنوان کرد و افزود: دانشگاه های کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده اند و در کنار آن پارک‌های فناوری را هم داریم تا کیفیت آموزش ارتقا پیدا کند، تعداد شرکت‌های دانش بنیان از ۲۲ به ۹۴۶ عدد ارتقا پیدا کرده و ۷۰ درصد از صاحبان آنها فارغ از التحصیلان دانشگاهی هستند.

وی با اشاره به تسهیلات شرکت های دانش بنیان گفت: شرکت‌های دانش بنیان برای ۱۵ سال معاف از مالیات هستند و این شرکت‌ها می توانند از صندوق‌هایی که در این پارک‌ها فعال هستند وامهایی با بهره پایین دریافت کنند.

انشاء الله که آمار (خروج نخبگان) زیاد نباشد 

فرهادی درباره آمار خروج و ورود نخبگان به کشور گفت: در مورد خروج نخبگان، شاید دقیق من ندانم چه تعدادی است، انشاءالله که زیاد نباشد، اما مصوبه ای داشته ایم که فارغ التحصیلان ایرانی از دانشگاه های معتبر می توانند از طریق بنیاد نخبگان به دانشگاه های داخلی معرفی شده وحتی حقوق هم دریافت کنند.

وی افزود: مراحل جذب این فارغ التحصیلان طی یکسال به سرعت صورت می گیرد و این طرح اخیر هیات دولت است تا نخبگان در مراحل اداری توقف نداشته باشند. سال گذشته اساتید ایرانی نخبه ای که خارج بودند و به کشور بازگشتند، ۳۵۴ نفر بودند که نسبت به سال های ۹۲ و ۹۳ که حدود ۲۴۶ نفر بودند، افزایش داشت.

وی ادامه داد: بورسیه های تحصیلی ما به شدت کاهش یافته اما مراتبی را در نظر گرفته ایم تا متقاضیان بورسیه، بخشی از دوره های تحصیلی دکتری خود از ۶ ماه تا یک سال را در خارج از کشور گذرانده و بعد بتوانند به عنوان پژوهشگر در کشور به کار و فعالیت بپردازند.

سرانه استاد به دانشجو یک به ۲۷

وزیرعلوم با اشاره به روند جذب هیات علمی در دانشگاه ها افزود: روند جذب هیات علمی پروسه خاص خودش را دارد و در حال حاضر بیست و چند هزار نفر در صف استخدام هستند و اینکه گفته می شود جذب هیات علمی متوقف شده است را رد می کنم، به ازای هر ۲۷ دانشجو یک استاد داریم که در برنامه ششم توسعه قرار است این یک به ۲۲ نفر کاهش یابد.

وزیرعلوم افزود: طی ۶ سال گذشته ۳۰ هزار نفر را به عنوان هیات علمی در مجموعه دانشگاه ها جذب کرده ایم اگرچه کم بوده و باید ارتقا پیدا کند تا برای هر ۱۸ دانشجو یک استاد داشته باشیم.

تغییر روند دانشگاه ها از آموزش محوری به پژوهش محوری

وی در بخشی دیگری از سخنان خود یادآورشد: دانشگاه ها باید از روند آموزش محوری به پژوهش محوری تغییر مسیر دهند تا بتوانند خود کسب درآمد کنند.

طراحی نظام آموزش های مهارتی توسط ۳ وزارتخانه

وی افزود: ما در آمایش آموزش عالی به آموزش های مهارتی توجه ویژه ای داشته ایم و قرار است، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار نظام آموزش های مهارتی را طراحی کنند.

فرهادی ادامه داد: دانشگاه فنی حرفه ای و کارودانش از جمله دانشگاه هایی هستند که بر اساس کار و حرفه تالیف شده اند و باید فارغ التحصیلان آنها هم اصلاحا آچار به دست و حرفه ای باشند، دانشگاه های کارآفرین دانشگاه های نسل سومی ما هستند که فارغ التحصیلان این دانشگاه ها باید در کنار آموزش تئوری، حرفه ای هم یاد بگیرند تا آموزش‌های آنها  کاربردی شود.

طرح آمایش وزارت علوم باید منطبق با طرح آمایش آموزش عالی کشور باشد

فرهادی افزود: وزارت علوم نیز طرح آمایش آموزش عالی کشور را ارایه داد و کشور را به ۹ منطقه دانشگاهی تقسم بندی کرد که قرار شد به ۱۰ منطقه تقسیم شود تا دوگانه نباشد. دانشگاه آزاد نیز یک دانشگاه، با شعب متعدد در سراسر کشور است که نمی تواند فارغ از طرح آمایش آموزش عالی باشد در شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت شد و دانشگاه آزاد عنوان کرد که طرح خود را ارایه خواهد داد که اعلام شد باید منطبق بر آمایش آموزش کشور باشد.

سخت ترین جلسه هیات دولت برای وزیر علوم

وی در ادامه در پاسخ به سوالی سخت ترین جلسه هیات دولت را که درآن شرکت کرده، جلساتی را عنوان کرد که به بودجه و تخصیص اعتبار ارتباط داشت.

موفق ترین وزیرکابینه یازدهم همه وزراء به جز من

فرهادی در پاسخ به سوال دیگری درمورد موفق ترین وزیرکابینه یازدهم به غیر از خود وزیرعلوم، گفت: به غیر از من همه وزراء، وقتی برنامه های را نگاه می کنی همه خوب کار می کنند.

نقطه قوت کابینه یازدهم انسجام بین دولت و وزرا

فرهادی درباره مهمترین نقطه قوت کابینه یازدهم گفت: انسجام بین دولت، وزراو هماهنگی که بین همه آنها وجود دارد مهمترین نقطه قوت است.

یادم نمی آید، نپخته تصمیمی بگیرم

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا شده تصمیمی که بگیرید، اجرا کرده و سپس پشیمان شوید گفت: یادم نمی آید، نپخته تصمیمی بگیرم اجرا کرده و سپس پشیمان شوم.

فرهادی در پاسخ به این سوال که شده تصمیمی بگیرید، اجرا نشود گفت: ممکن است تصمیمی بوده باشد که موفق به اجرای آن نشدم خیلی دلم می خواست کارهایی را انجام بدهم، درمسئولیت قبلی اگر این اطلاعات را داشتم، تصمیماتی را می گرفتم، مانند مدیریت مشارکتی که اکنون نیز آن را دنبال می کنیم.

نقاط قوت و ضعف وزیرعلوم

وی درباره نقاط قوت و ضعف وزیرعلوم گفت: همیشه سعی می کنم آنچه در توان دارم و می توانم برای خدمت گذاری ارایه کنم و در مسولیتی که می پذیرم خوب انجام وظیفه کنم، و نقطه ضعفم نیز این است که خدای نکرده یک زمان هایی نتوانم، آن طور که باید و شاید از موضوع دفاع خوبی داشته باشم تا به تصویب برسد.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top