چاپ خبر
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خبر داد؛

تشکیل کمیته های اخلاق در دانشگاه‌ها به منظور جلوگیری از تخلفات علمی

پیام نورنا : معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از تشکیل کمیته‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌ها به منظور جلوگیری از تخلفات علمی خبر داد و گفت: براین اساس انجام تمامی طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دانشجویی باید در این کمیته تصویب شود تا شاهد تخلفات علمی در جامعه دانشگاهی نباشیم.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر ملک‌زاده در هجدهمین جشنواره ابن‌سینا که امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد گزارشی از وضعیت علمی ایران در سال 2016 میلادی ارائه کرد و افزود: در سال 2016 براساس گزارش اسکوپوس، 47 هزار و 700 مقاله و مستند علمی توسط دانشمندان کشورمان در بانک اطلاعاتی اسکوپوس درج شده است و ما توانستیم رتبه 16 جهانی خود را در این زمینه حفظ و مقام اول منطقه را کسب کنیم به طوری که کشورهایی مثل ترکیه و برخی کشورهای اروپایی نظیر سوئیس بعد از ایران قرار دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: برای اولین بار در سال گذشته حدود 15 هزار مستند علمی و مقاله در حوزه‌های علوم پزشکی در سایت اسکوپوس توسط دانشمندان کشور درج شده که این رشد کمی از تولیدات علمی دانشگاه‌های ما را نشان می‌دهد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین به رشد علمی کشور از نظر کیفی رضایت‌بخش توصیف کرد و گفت: میزان استناد به مقالات در عرصه‌های بین‌المللی مهمترین شاخص سنجش رشد کیفی علم محسوب می‌شود که در سال 2016 کشور ما رتبه 18 جهانی و اول منطقه را کسب کرده است.

دکتر ملک‌زاده خاطرنشان کرد: به طور کلی کشور ما از نظر رشد کمی و کیفی علم توانسته تا حدودی به اهداف اسناد بالادستی دست یابد به طوری که براساس شاخص SJR کشور ما از نظر مجلات برتر دنیا توانسته رتبه خوبی را کسب کند به طوری که 10 درصد مقالات پراستناد در سال‌های بین 2015 و 2016 به کشور ما مربوط می‌شود.

به گفته وی، تعداد دانشمندان یک درصد برتر دنیا در ایران از هشت استاد در ابتدای دولت تدبیر و امید به 42 استاد افزایش یافته است و در شاخص‌های فناوری‌های سلامت هم تعداد مراکز رشد قابل توجهی داشته و به طوری که در حال حاضر 80 شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های علوم پزشکی به ثبت رسیده و 30 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در بخش سلامت فعال هستند. همچنین تعداد اتاق‌های تمیز در بخش سلامت به 5 اتاق افزایش یافته است.

دکتر ملک‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت بسته‌های حمایتی که براساس آن بوروکراسی تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان را کنار بگذارد، تهیه کرده تا ارتباط دانشگاه با صنعت تقویت شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بر ضرورت توجه به کیفیت پژوهش و کاهش تخلفات علمی در کشور تاکید کرد و گفت: تخلف‌های پژوهشی در کشورهای دنیا کم نیست اما تخلف‌هایی که در ایران صورت می‌گیرد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد به طوری که در حال حاضر مجلات ساینس و نیچر گزارش‌هایی در این زمینه منتشر کرده بودند و 54 مقاله علمی کشور برگشت خورده بود. این در حالی است که میزان تخلفات کشورهایی نظیر هند و آمریکا دو برابر کشور ما بود اما به دلیل حساسیت ایران این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

دکتر ملک‌زاده از ترسیم فرآیند کارهای تحقیقاتی در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: براساس این فرآیندها سعی داریم روند کارهای تحقیقاتی در دانشگاه‌ها دقیق‌تر شود به طوری که تشکیل کمیته‌های اخلاق در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تصویب شده و بر اساس این کارهای تحقیقاتی و حتی پایان‌نامه‌های دانشجویی قبل از تصویب باید در کمیته مورد بررسی قرار بگیرد که امیدواریم این تصمیم از بروز تخلفات علمی جلوگیری کند.

وی همچنین از میزان بودجه‌های اختصاصی حوزه پژوهش در دانشگاه‌های علوم پزشکی انتقاد کرد و گفت: بودجه کل تحقیقات دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال گذشته حدود 500 میلیارد تومان بود که البته این میزان در سال 96 مقدار کمی یعنی 70 میلیارد تومان افزایش یافت اما متاسفانه همین بودجه کم نیز به طور کامل به دانشگاه‌ها تخصیص پیدا نمی‌کند بعنوان مثال فقط 36 درصد از بودجه سال گذشته تا هم‌اکنون از بودجه کل اختصاص یافته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نقش دانشگاه علوم پزشکی تهران در تولید علم را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: این دانشگاه در سال 2016 حدود 4 هزار و 250 مقاله علمی منتشر کرده که عمده این مقالات در مجلات دانشگاه منتشر شده است.

به گفته دکتر ملک‌زاده، باید همکاری‌های بین‌المللی اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال‌تر باشد و هر استادی بتواند در حوزه تخصصی خود با مراکز علمی مرتبط دنیا ارتباط بگیرد و در این شرایط است که می‌توانیم رشد علمی خود را تقویت کنیم و نباید فقط منتظر باشیم تا دانشگاه این ارتباط بین‌المللی خود را شکل دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: براساس آخرین ارزشیابی وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران توانسته در تولید علم و تعداد مقالات در 14 سال گذشته رتبه اول دانشگاه‌های کشور را به دست بیاورد. به طوری که از 429 محقق برتر رشته‌های علوم پزشکی 143 نفر آن یعنی یک‌سوم این افراد در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول هستند. بنابراین این دانشگاه جایگاه خوبی از نظر علمی به دست آورده است.

دکتر ملک‌زاده اضافه کرد: براساس ارزیابی‌های جهانی 13 دانشگاه‌های کشور جزو یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند که دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه اول کشور و 759 دنیا را به خود اختصاص داده است و آرزوی ما این است با توجه به پتانسیل‌های این دانشگاه و اهداف بالادستی رتبه دانشگاه به 200 جهانی و زیر 50 آسیا کاهش یابد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال حاضر 68 مقاله در سایت ESI منتشر کرده که این مقالات جزو پراستنادترین مقالات قرار گرفته و 78 درصد این مقالات با همکاری‌های بین‌المللی نوشته شده است.

ملک‌زاده در پایان در راهکارهای ارتقاء رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: اختصاص اعتبارات پژوهشی مناسب به افراد برجسته علمی در دانشگاه، اجازه فرصت مطالعاتی و حمایت‌های مالی از افراد برجسته علمی در حوزه پژوهش و شرکت در مجامع علمی جهانی، قرار دادن نیروی انسانی در اختیار اساتید برجسته به منظور انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، تشکیل تیم مشخص در دانشگاه برای پیگیری و دریافت بودجه‌های تحقیقاتی و برخی موارد دیگر از جمله راهکارهایی است که می‌توانیم جایگاه علمی دانشگاه را ارتقاء دهیم چراکه با شرایط فعلی نمی‌شود به جایگاهی که انتظار داریم دست پیدا کنیم.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top