چاپ خبر

موتورسیکلت برقی تولید محققان دانشگاه امیرکبیر در مسیر تجاری‌سازی

پیام نورنا : روند تجاری‌سازی موتورسیکلت برقی که به همت محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شده است آغاز شد.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : دکتر محمد ساریخانی، استاد مشاور طرح کلان ملی «طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی» با اشاره به اجرای این طرح گفت: کار طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی از اوایل سال ۱۳۹۴ در قالب یک طرح کلان ملی و به همت یک گروه ۲۵ نفره متشکل از محققان و دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شد و در دی ماه همان سال به نتیجه رسید.

وی درباره ویژگی‌های موتورسیکلت الکتریکی دانشگاه امیرکبیر توضیح داد: با توجه به اینکه در ساخت این موتورسیکلت از الکتروموتور برقی استفاده شده است، هیچ گونه آلودگی محیط زیستی تولید نمی‌کند و آلودگی صوتی آن نیز بسیار ناچیز است، به طوری که نسبت به موتورسیلکت‌های بنزینی که ۸۰ دسیبل آلودگی صوتی دارند، آلودگی صوتی این موتور، حدود ۱۰ دسی بل است.

ساریخانی سرعت نمونه ساخته شده را حدود ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت ذکر کرد و یادآور شد: می‌توان با در نظر گرفتن کاربری‌های متفاوت، نمونه‌هایی با سرعت‌های بیشتر یا کمتر نیز تولید کرد.

به گفته وی، نحوه سوختگیری این موتور سیکلت، شارژ برقی از طریق اتصال به پریز برق معمولی است که با ۳۰ تا ۴۵ دقیقه شارژ، نزدیک به دو ساعت پیمایش دارد و برای استفاده در مسیرهای شهری مناسب است.

کارشناس آزمایشگاه سیستم‌های دینامیکی و کنترل دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استناد به مطالعات و بررسی‌های انجام گرفته در سطح شهر تهران، گفت: آمارها نشان می‌دهد حدود ۴۷ درصد راکبان موتورسیکلت، از  این وسیله نقلیه برای تردد در مسیر منزل تا محل کار استفاده می‌کنند، برای ۲۹ درصد آنها وسیله اصلی امرار معاش است و سایر راکبان هم به منظور تفریح و هم ورزش از آن استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: موتور سیکلت ساخته شده در دانشگاه صنعتی  امیرکبیر این قابلیت را دارد که با تغییراتی اندک، برای هر سه نوع کاربری مورد استفاده قرار گیرد و به قیمت‌های مختلف تولید شود؛ چرا که موتورسیکلت‌هایی که برای تردد در مسیر منزل به محل کار تولید می‌شوند، قیمت کمتری نسبت به دو نمونه دیگر خواهند داشت.

ساریخانی درخصوص قیمت تمام شده این وسیله نقلیه نیز اظهار کرد: در حال حاضر یک موتور سیکلت بنزینی ۱۸۰ سی سی در بازار حدود ۶ میلیون تومان قیمت دارد و قیمت موتورسیکلت برقی نیز ۸٫۵ میلیون تومان تمام می‌شود و ممکن است در نگاه اول، خرید آن اقتصادی به نظر نرسد؛ اما با توجه به تفاوت قیمت بنزین و برق (سوخت مصرفی دو نوع موتورسیکلت) بعد از مدت نسبتا کوتاهی، اختلاف قیمت جبران خواهد شد.

وی یکی دیگر از برتری‌های این وسیله نقلیه نسبت به نمونه‌های بنزینی را نداشتن آلایندگی زیست محیطی ذکر کرد و گفت: تقریبا ۱٫۵ میلیون موتورسیکلت بنزینی در تهران فعال هستند که به طور میانگین ۱۲۰ میلیون تن مواد آلاینده در سال وارد هوای تهران می‌کنند و این به جز آلودگی صوتی ناشی از تردد آنها است.

ساریخانی با بیان این که میزان آلایندگی یک موتورسیکلت، ۸ برابر یک خودرو با استاندارد یورو ۲ است، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مباحثی که استفاده از موتورسیکلت برقی را به لحاظ اقتصادی، توجیه پذیر می‌کند، طول عمر بیشتر آن نسبت به نمونه‌های بنزینی است؛ به گونه‌ای که این وسیله برقی به دلیل کم بودن قطعات نیاز به تعمیرات بسیار کمی دارد.

وی از انجام  رایزنی‌هایی با چندین سرمایه گذار به منظور تجاری سازی موتورسیکلت الکتریکی خبر داد و اظهار کرد: این رایزنی‌ها نتایج اولیه خوبی داشته است؛ ولی برای ترویج آن در ابتدای کار، حمایت دولت را نیاز داریم.

این محقق درباره نوع حمایت دولت از این طرح کلان گفت: به عنوان مثال دولت می‌تواند به ساخت ایستگاه‌های شارژ این موتورسیکلت‌ها در سطح شهر کمک کند و یا ترتیبی دهد که در آغاز کار، شارژ این موتور سیکلت در این ایستگاه‌ها برای کاربران به صورت رایگان باشد.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top