چاپ خبر
معاون وزیر علوم خبر داد؛

انحلال 10 موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی/ رشد پذیرش دانشجو منفی شد

پیام نورنا : معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در رتبه بندی اخیر موسسات غیرانتفاعی ظرفیت پذیرش دانشجو 30 موسسه صفر شد و حدود 10 موسسه غیرانتفاعی منحل شده است.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : مهر – دکتر مجتبی شریعتی نیاسر بعدازظهر امروز در نشست مطبوعاتی در خصوص طرح آمایش آموزش عالی گفت: این طرح اردیبهشت ۹۴ کلید خورد و در ۱۸ اسفندماه ۹۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در بهار سال ۹۵ توسط رئیس جمهوری به وزارت علوم ابلاغ شد.

وی ادامه داد: آنچه ابلاغ شد در ۸ بند اجرایی است که کلیدواژه های این ۸ بند شامل تقسیم آموزش عالی به ۱۰ منطقه کلان در کشور، مدیریت منطقه ای، ساماندهی مراکز آموزش عالی، کیفیت و طرح رتبه بندی و اعتبارسنجی، ماموریت گرایی موسسات آموزش عالی، لزوم تدوین طرح جامع نظام سنجش پذیرش آموزش عالی، ضرورت ایجاد نظام جامع فنی و حرفه ای و مهارتی، اشتغال پذیری و رابطه هدفمند میان تحصیل و بازار کار است.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: برای اجرایی کردن این بندها دو کار مهم انجام شد که یکی از این کارها در سطح وزارت علوم بود که یک ستاد آمایش آموزش عالی تشکیل شد و اقدام دیگر در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی بود که دو پژوهش کلان در سطح ملی مطرح شد. یکی به بحث آمایش آموزش عالی مربوط می شود که عنوان اش نحوه پیاده سازی و تحقق آمایش آموزش عالی است.

وی تصریح کرد: برای این کار، یک کارگروه تشکیل شده است که اجرایی کردن بندهای آمایش را پیگیری می کند.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: آمایش آموزش عالی علیرغم اهمیتی که دارد هنوز جای خود را به لحاظ محتوا در محافل ذیربط و تصمیمگیری باز نکرده است و ایجاب می کند در رابطه با اهمیت این طرح و اثرگذاری آن در اعتلای آموزش عالی در مورد آن صحبت شود.

توجه ویژه به مناطق محروم و مباحث قومیتی و فرهنگی در آمایش آموزش عالی

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در قالب این طرح یکی از رویکردهای ما توجه ویژه به مناطق محروم و مباحث قومیتی و فرهنگی عناصر مرزی است و یکی از گامهایی که در این رابطه برای یکپارچه سازی نظام آموزش عالی برداشته شده است، راه اندازی سامانه آموزش عالی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲ هزار و ۸۵۰ مرکز دانشگاهی داریم که هدایت این مراکز در سامانه مذکور انجام خواهد شد. در حال حاضر ده ها هزار اطلاعات بر روی این سامانه قرار گرفته است و ۱۸ هزار رمز عبور در اختیار دانشگاههای کل کشور قرار خواهد گرفت که با این پسورد، اطلاعات خود را تکمیل و بازبینی می کنند و در آینده نزدیک ارتباط دانشگاهها با وزارت علوم از طریق این سامانه خواهد بود.

شریعتی نیاسر در ادامه به یکی دیگر از بندهای طرح آمایش آموزش عالی مبنی بر یکپارچه سازی در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: در یکپارچه سازی نظام سنجش و پذیرش در سال ۹۵، ۲۶۰ هزار دانشجوی کاردانی، ۱۵۰ هزار دانشجوی کارشناسی، بالغ بر ۱۸۰ هزار نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و نزدیک به ۱۰ هزار نفر دانشجوی دکتری پذیرش شدند.

رشد منفی پذیرش دانشجو نسبت به سال ۹۴

وی افزود: به لحاظ رشد پذیرش نسبت به سال ۹۴ ما در همه موارد رشد منفی داشتیم. در دوره های کاردانی و کارشناسی ۷ درصد رشد منفی، در مقطع کارشناسی ارشد دو درصد و در مقطع دکتری ۸.۷ درصد رشد منفی داشتیم که کاهش جمعیت پذیرش دانشجو را نسبت به سال ۹۴ نشان می داد.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در حال حاضر مصوبه ای از مجلس به وزارت علوم ارائه شده که تمام زیرنظام های آموزش عالی زیر چتر یک نظام واحد دانشجو پذیرش کنند. تاکنون این گونه نبوده است و دانشگاه آزاد و برخی از زیرنظام های آموزش عالی، دانشجو می پذیرفتند که در حال حاضر مقدمات اجرای مصوبه مجلس فراهم شده و کمیته های آن نیز تشکیل شده است که بعد از اینکه آیین نامه اجرایی این مصوبه به تصویب هیات دولت برسد این آیین نامه اجرایی می شود.

نظام پذیرش دانشجویان شهریه پرداز یکپارچه می شود

شریعتی نیاسر همچنین به نظام پذیرش دانشجویان شهریه پرداز اشاره کرد و گفت: طرحی در حال تدوین است که به واسطه آن دانشجویان شهریه پرداز را یکپارچه می کند.

وی به تقسیم مناطق کشور به ۱۰ منطقه اشاره کرد و افزود: تقسیم مناطق کشور به ۱۰ منطقه به دانشگاه های کل کشور ابلاغ شده و هر منطقه مشتمل بر تعدادی استان است که دانشگاه های آن مشخص است.

شریعتی نیاسری همچنین به آموزش های مهارتی اشاره کرد و گفت: طرح یکپارچه سازی  آموزش مهارتی در دست بررسی است و امیدواریم این طرح را به سطح مطلوب تصمیم گیری برسانیم تا مراکز فنی و حرفه ای و دانشگاه علمی کاربردی بتوانند هر دو در جهت اعتلای آموزش های مهارتی در جامعه فعالیت کنند.

وی به ارتقا کیفی در آموزش عالی اشاره کرد و افزود: یکی از این راهکارها تدوین آئین نامه تخصیص وام به تمام دانشجویان دکتری است. همچنین یکی دیگر از راهکارهایی که برای ارتقا کیفی آموزش عالی در نظر گرفته شده است کنترل برخی شاخص ها مانند نسبت استاد و دانشجو در اعطای مجوزها است.

شریعتی نیاسر ادامه داد: کنترل ظرفیت پذیرش دانشجو و صدور مجوزها متناسب با بازار کار از دیگر راهکارهای ارتباط کیفی در آموزش عالی است که در نظر گرفته شده است.

مرکز آموزش عالی جدید تاسیس نمی شود

وی تاکید کرد: از صدور مجوزهای جدید اجتناب می شود و هیچ مرکز آموزش عالی جدیدی تاسیس نشده مگر اینکه در سطح بالاتر بوده و ارکان نظام بر ضرورت ایجاد آن تاکید کرده است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: امروزه هیات های ناظر بر حسب مورد به صورت محسوس و نامحسوس به دانشگاهها مراجعه می کنند و عملکرد دانشگاهی را منعکس می کنند و این مسئله در تصمیم گیری ها مد نظر قرار می گیرد.

وی در ادامه به رتبه بندی دانشگاهها و موسسات غیردولتی اشاره کرد و در پاسخ به سئوالی گفت: ظرفیت ۳۰ موسسه صفر شده و حدود ۱۰ موسسه غیرانتفاعی منحل شده است.

فاز اول سطح بندی مراکز آموزش عالی دولتی و دانشگاه آزاد

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: مراکز آموزش عالی دولتی نیز در فاز اول سطح بندی شده اند که این سطح بندی فاز نهایی نبوده بلکه در آینده نزدیک به صورت نهایی سطح بندی خواهند شد. مسئولیت ها و تشویق ها بر اساس این سطح بندی نهایی انجام خواهد شد.

شریعتی نیاسر گفت: سطح بندی دانشگاه آزاد نیز در دستور کار قرار دارد.

افق قرار گرفتن حداقل ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه ما در سطح ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا

وی در ادامه به فعالیت بین المللی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها دو دانشگاه ما در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند و برنامه ما این است تا افق چشم انداز حداقل ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه ما در سطح ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در حال حاضر دانشجویان خارجی ما نیم درصد جمعیت کل دانشجوی کشور را تشکیل می دهند که برنامه ما این است که تعداد آنها را به ۴ درصد برسانیم.

شریعتی نیاسر یادآور شد: از سال گذشته تاکنون ۳۵۰ استاد ایرانی که در خارج بودند به داخل کشور آمده و با دانشگاهها و اساتید همپای خود فعالیت علمی داشته اند. همچنین ۱۵ تا ۱۷ مورد پروژه های تحقیقاتی مشترک میان دانشگاههای داخل و خارج منعقد شده است و همچنین ۵۲ کرسی زبان فارسی در بیش از ۳۲ کشور جهان شکل گرفته که ۳ هزار و ۶۰۰ دانشجوی خارجی در این کرسی ها مشغول تحصیل هستند.

وی گفت: صادرات علم و دانش نشان از اقتدار یک کشور دارد و تلاش ما این است فعالیت بین المللی دانشگاهها را گسترش بدهیم به عنوان مثال دانشگاه فردوسی مشهد سال گذشته چندین میلیارد درآمد از محل دانشجوی خارجی داشته است و همچنین ۱۸ ماه گذشته بالغ بر ۷.۵ میلیون یورو درآمد از طریق پذیرش دانشجوی خارجی داشته ایم و در حال حاضر ۲ هزار و ۱۰۰ دانشجو در واحدهای خارج از کشور دانشگاه آزاد و پیام نور تحصیل می کنند که هیچ هزینه ای برای ما ندارند.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در سال جاری ۱۴۰ پروژه مشترک بین دانشگاههای داخل و خارج منعقد شده است. و طی سه سال اخیر ۲۵ میلیون دلار صادرات علمی داشته ایم.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه در طی سالهای ۹۳ تا ۹۵، شش مورد مجوز برگزاری دوره مشترک با دانشگاههای خارجی ارائه شده است، افزود: ماموریت گرایی یکی دیگر از بندهای طرح آمایش آموزش عالی است و دانشگاهها باید در زمینه ماموریت خود فعالیت کنند.

وی افزود: ماموریت گرایی به این معنی که دانشگاههای وابسته به دستگاههای اجرایی فقط در خدمت دستگاه اجرایی خود باشند. دانشگاههای تک جنسیتی نیز فقط باید به ماموریت خود بپردازند. در حال حاضر ۲۰ دانشگاه تک جنسیتی داریم که باید روی ماموریت خود بمانند. دانشگاه های تحصیلات تکمیلی نیز باید در زمینه ماموریت خود فعالیت کنند.

طرح ایجاد دانشگاه های فراملی، ملی، منطقه ای و محلی

شریعتی نیاسر افزود: طرحی را در برنامه ششم توسعه ارائه کردیم که به موجب آن دانشگاههای فراملی، ملی، منطقه ای و محلی هستند که در ماموریت فراملی بسترهای مناسب تری برای فعالیت وجود دارد و در ماموریت های دانشگاههای محلی باید در همان زمینه پذیرش و محدوده محلی فعالیت داشته باشند.

وی به جذب هیات علمی اشاره کرد و اظهار داشت: جذب هیات علمی خوب بوده است اما نسبت استاد به دانشجو هنوز متناسب با جمعیت دانشجویی نیست و ما باید یا جمعیت دانشجو را کاهش بدهیم و یا آمار جذب را افزایش بدهیم.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین گفت: مسائل مربوط به جایابی بورسیه ها نیز در کمیته ای بررسی می شود تعدادی نیز وارد دانشگاهها شده اند و ما در حال کمک به این دانشجویان هستیم.

مصوبه جدید در مورد دروس اختیاری در محدوده سنوات دانشجویی

شریعتی نیاسر تصریح کرد: یک مصوبه ای دیگر که هنوز ابلاغ نشده و در روزهای آینده ابلاغ خواهد شد این است که به دانشگاهها اجازه می دهد که دروس اختیاری را در محدوده سنوات مجاز دانشجو به صورت رایگان ارئه کنند بدون اینکه در معدل آنها تاثیری داشته باشد.

وی اظهار داشت: درس های مهارت زندگی، دفاع مقدس و محیط زیست از جمله دروس اختیاری و دارایی اولویت وزارت علوم است که می تواند به صورت رایگان ارائه شود.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: درس دکتری خانواده در سلامت جنسی اخیرا در شورای برنامه ریزی  وزارت علوم به تصویب رسید.

موضوع حاشیه های دانشگاه آزاد یک شوخی سیاسی است

شریعتی نیاسر در خصوص رشته های مجوز دار و غیر مجوز دار دانشگاه آزاد گفت: این مسائل که در حاشیه موضوع رشته های مجوزدار و غیرمجوز دار دانشگاه آزاد ایجاد شده یک شوخی سیاسی و بازی تبلیغاتی است ما کاری به این مسائل نداریم. دانشگاه آزاد خود نیز می داند تنها راه، اخذ مجوز از شورای گسترش است و صرفا رشته محل هایی که از شورای گسترش مجوز گرفته باشند و فهرست آنها بر روی سایت وزارتخانه باشند مورد تایید است.

وی در مورد ماموریت های دانشگاه پیام نور نیز گفت: این دانشگاه بیشتر باید در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد فعالیت کند.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top