چاپ خبر
13 روز فراغت برای دانشجویان؛

دانشجویان متاهل اوقات فراغت بیشتری دارند/ استراحت و ورزش در صدر

پیام نورنا : نتایج یک تحقیق دانشگاهی درباره اوقات فراغت دانشجویی نشان می دهد اوقات فراغت این قشر بیشتر با فراغت‌های جسمانی و تفریحی- سرگرمی پر می‌شود و این موضوع در بین دانشجویان متأهل بیش از مجرد است.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : مهر – از آنجایی که تعطیلات نوروز یکی از مهمترین اوقات فراغت دانشجویان به شمار می آید، بر آن شدیم آخرین نتایج تحقیقات دانشگاهیان درباره چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانشجویان در دانشگاه های مختلف را منتشر کنیم.

مقاله «سرمایه فرهنگی خانواده و ذائقه فراغتی دانشجویان با رویکرد نظری بوردیو (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه تهران)» نوشته افسانه ادریسی استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، احسان رحمانی خلیلی دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، سیده نرگس حسینی امین کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی است.

این مقاله در نشریه «جامعه شناسی مطالعات جوانان» منتشر شده است.

هدف مقاله شناسایی رابطه شیوه‌های گذران اوقات فراغت با سرمایه فرهنگی خانواده‌های دانشجویان و شیوه‌های گذران اوقات فراغت در گروه‌های مختلف جنسیتی و وضعیت تأهل بود و با رویکرد توصیفی- مقایسه‌ای و روش‌ تحقیق پیمایشی‌ تعداد ۴۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران را مورد بررسی قرار داده است.

شیوه‌های گذران اوقات فراغت به پنج گروه فکری، اجتماعی، تفریحی – سرگرمی، هنری – فرهنگی و جسمانی تقسیم شد.

نتایج به دست آمده حاکی از آن است که اوقات فراغت دانشجویان بیشتر با فراغت‌های جسمانی و تفریحی- سرگرمی پر می‌شود و فراغت‌های تفریحی – سرگرمی و اجتماعی در بین دانشجویان زن بیش از مردان و فراغت تفریحی – سرگرمی و جسمانی در بین دانشجویان متأهل بیش از مجردین است.

همچنین سرمایه فرهنگی در بین دانشجویان علوم پایه بیش از علوم انسانی است و سرمایه فرهنگی با انواع فراغت به جز فراغت جسمانی رابطه معناداری دارند و میزان شدت رابطه آن با انواع فراغت به ترتیب؛ فراغت اجتماعی، هنری – فرهنگی، فکری و تفریحی- سرگرمی است.

مفهوم خاص فعالیت فرهنگی مواردی همچون نـشست‌های دوسـتانه‌ فرهنگی‌ بازدید از موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و گـالری‌ها، رفـتن به سینما، موزه، تئاتر، مفهوم فعالیت مذهبی گرایش انسان به امر مقدس، مفهوم فعالیت اجتماعی‌ مشارکت‌ در امور خیریه و اجتماعی داوطلبانه و دید و بازدید با اقوام و خویشان، همسایگان، دوستان و آشنایان، مفهوم فـعالیت‌های ورزشـی‌ نوعی فعالیت ضامن سلامتی جسم و روان، مفهوم فعالیت تفریحی‌ رفتن بـه پارک‌، سـینما و مراکز تفریحی، مفهوم فعالیت هنری و دستی‌ شامل‌: قالی‌بافی، خیاطی، قلاب بافی، ملیله دوزی، کاموابافی است.

اوقات‌ فراغت‌ شامل فراغت‌های زیر است:

۱) فراغت فکری: میزان انـجام فعالیت درسی، گوش‌دادن به رادیو، رفتن به کلاس زبان، کامپیوتر و .. ، مطالعه کتاب، مطالعه روزنامه‌، مطالعه مجله، استفاده از اینترنت و رفتن به کتابخانه.

۲) فراغت فرهنگی – هنری: رفتن به کلاس‌های هنری(موسیقی، نقاشی، عـکاسی و …)، گـوش‌دادن به موسیقی، رفتن به سینما، رفتن به تئاتر و رفتن به موزه‌.

۳) فراغت‌ اجتماعی: میزان چت‌کردن، شرکت در انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی، صنفی و سیاسی، صحبت‌کردن با دوستان به صورت حضوری یا تلفنی، اسـتفاده از فـیس‌بوک، صحبت کردن با اعضای خانواده، رفتن به اماکن‌ ورزشی‌، رفتن به کافی‌شاپ، رفتن به اماکن مذهبی و ارسال و دریافت پیامک.

۴) فراغت سرگرمی – تفریحی: میزان تماشای تلویزیون در روز، تماشای فیلم با وی سـی‌ دیـ‌ در روز، رفتن به مراکز خرید در ماه، رفتن به مهمانی در ماه، رفتن به پارک و مراکز تفریحی در ماه.

۵) فراغت جسمانی: میزان استراحت ، میزان ورزش کردن.

یافته‌های تحقیق آمار تـوصیفی فـراوانی و درصد سرمایه فرهنگی خانواده دانشجویان، فراغت‌ فکری‌، فرهنگی‌- هنری، اجتماعی، سرگرمی – تفریحی و جسمانی‌ را در جداول مربوطه نشان می دهد.

با توجه بـه نتایج به‌دست آمده از جداول تحقیق، ۵۰‌ درصـد افـراد دارای سرمایه فـرهنگی طـبقه مـتوسط به بالا بوده‌اند و در گذران اوقات فـراغت، فـراغت فکری ۲۳‌ درصد، فرهنگی‌- هنری ۶.۵ درصد، اجتماعی ۲۳ درصد، سرگرمی – تفریحی ۳۲ درصد و جسمانی ۳۸.۵ درصـد در طـبقه‌ متوسط به بالا بوده‌اند با تـوجه به نتایج به دسـت آمـده اوقات فراغت‌ دانشجویان‌ بیشتر بـا فـراغت‌های جسمانی و تفریحی و سرگرمی پر می‌شود.

تفاوت معناداری میان اوقات‌ فراغت در بـین دو گـروه دانشجویان زن و مرد وجود دارد. فراغت تفریحی – سرگرمی و فراغت اجتماعی در بین‌ دانـشجویان زن بـیش از مـردان اسـت. فراغت‌های‌ فکری‌، هنری – فرهنگی و جسمانی در بین‌ دانشجویان‌ تفاوت معناداری‌ بین‌ زن‌ و مرد وجود ندارند.

با توجه به‌ نـتایج‌ بـه دست‌آمده فراغت‌های‌ تفریحی‌- سرگرمی‌ و جسمانی‌ بین دانشجویان متأهل و مجرد تفاوت معناداری دارد و می‌توان‌ نتیجه‌ گرفت‌ که‌ فراغت تفریحی- سرگرمی و فراغت جسمانی در بین دانشجویان متأهل بیش از مجردین است. در فراغت‌های فکری، اجـتماعی، هـنری – فرهنگی بین دانشجویان مـتأهل‌ و مـجرد تفاوت معناداری وجود ندارد.

دلیل یافته‌ها این بوده است که متأهلین بیشتر بـا خانواده‌ها به‌ گذراندن اوقات فراغت می‌پردازند و علاوه بر آن متأهلین بنا به ضـرورت سـلامتی‌ و یا فرصت بیشتر به فراغت تفریحی- سـرگرمی و جـسمانی‌ بـیشتر می‌پردازند.

سرمایه فرهنگی خانواده دانشجویان در بین دانـشجویان علوم پایه و علوم‌ انسانی‌ تفاوت معناداری دارند و میانگین سرمایه فرهنگی در دانشجویان علوم پایه بیش از دانشجویان علوم انسانی است. میانگین سرمایه فرهنگی در دانشجویان زن بیش از مردان است.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که به جز فراغت جسمانی همه انواع فراغت با سرمایه فرهنگی خانواده دانشجویان رابطه‌ مـعناداری دارنـد و میزان شدت‌ رابطه‌ به ترتیب در فراغت اجتماعی، هنری – فرهنگی، فکری و تفریحی – سرگرمی از زیاد به کم است.

با توجه به نتایج به دست آمده اوقات فراغت‌ دانشجویان‌ بـیشتر بـا فـراغت‌های جسمانی و تفریحی- سرگرمی پر می‌شود و فـقط ۲۳ درصـد فـراغت فکری و ۶.۵ درصد فراغت فرهنگی- هنری دانشجویان در طبقه متوسط به بالا بوده‌اند که این میزان‌ها برای قشر دانشجو بسیار پایین است و انتظار می‌رود که‌ با توجه‌ به فضای علمی دانشگاه، دانشجویان‌ از فراغت‌های‌ فکری، فـرهنگی– هـنری و اجـتماعی بیشتری برخوردار باشند.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top