چاپ خبر
حداد عادل:

مخالف تمام علوم انسانی غربی نیستیم/ دلیل مخالفت اساتید با بازنگری دروس

پیام نورنا : رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با تشریح برنامه های این شورا دلایل مخالفت برخی از اساتید را با تغییر سرفصل ها عنوان کرد.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : مهر – غلامعلی حداد عادل صبح امروز در نشست خبری، گزارشی از دستاوردها و برنامه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ارائه داد.

وی گفت: دانشگاه‌ها از اول انقلاب یکی از مسائل مهم و مورد توجه بودند. در انقلاب فرهنگی نیز یکی از اهداف تحول محتوای کتاب ها و روش های آموزشی بود که از سال ۵۹ آغاز شد.

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: بعد از آن هم فعالیت هایی در دانشگاه‌ها در راستای انقلاب فرهنگی قبلی و شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت. بخشی از فعالیت ها نیز توسط شورای اسلامی سازی دانشگاه ها انجام شد تا اینکه در سال ۸۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی با تمرکز بر موضوع علوم انسانی، شورایی ایجاد کرد که این شورا ترکیب و شرح وظایفی داشت.

وی افزود: این شورا در حال حاضر ۲۳ نفر عضو دارد که تعدادی حقیقی و حقوقی هستند. همچنین روسای دو دانشگاه بزرگ تهران و علامه طباطبایی عضو این شورا هستند.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود:  تاکنون ۱۴۶ جلسه توسط این شورای تشکیل شده. فلسفه کار شورا این است که ما علوم انسانی را در دانشگاه های خود آگاهانه انتخاب کنیم. این گونه نباشد که هر که خواست هر برنامه و اندیشه ای را از هر جای دنیا ترجمه و بر اساس آن کتاب تالیف کند و آن کتاب در دانشگاه ها تدریس شود.

حداد عادل تصریح کرد: علوم انسانی بر یک مبنای فلسفی، معرفتی و ارزشی است و پذیرفتن هر نحوه ای از علوم انسانی به معنای پذیرفتن مبانی پشت سر آن است، چون آن مبانی در هر شاخه علوم انسانی اثر گذاشته و در آن رشته متجلی می شود، بنابراین باید تلاش کرد یک علوم انسانی بر پایه معارف معنوی، مذهبی و دینی و اسلامی در کشور ایجاد کرد.

وی ادامه داد: شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بر این اساس از چهار وجه و نظر اساسی تشکیل شده است که متشکل از اسلامی سازی علوم انسانی، بومی سازی، کارآمدی و روزآمدی است.

 رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: علوم انسانی سعی کرده در این چهار وجه فعالیت کند. یکی از وجه هایی که علوم انسانی در آن فعالیت می کند، برنامه های آموزشی درسی است که منجر به تالیف کتاب و تغییر محتوا می شود.

حداد عادل تصریح کرد: همچنین ارتباط با استادان، مسائل مربوط به دانشجویان، پایان نامه ها و مجلات پژوهشی همه در چشم انداز کاری است که شورای تحول و ارتقای علوم انسانی برای خود در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: شورای تحول موضوع تحول هر یک از رشته های علوم انسانی را به استادان همان رشته واگذار کرده است. این گونه نیست که شورا خود در هر رشته تصمیم گیری کند.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اظهار داشت: در قدم اول، شورا تصمیم گرفت از میان همه رشته های علوم انسانی به برخی از رشته ها اولویت دهد و روی آن رشته ها متمرکز شود که اکنون ۱۶ رشته علوم انسانی، کانون توجه شورا است. این ۱۶ رشته از علوم تربیتی، فرهنگ ارتباطات و رسانه، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، روانشناسی، مشاوره، مدیریت، علوم تاریخی، حقوق، علوم اقتصادی، هنر، معماری و شهرسازی، فلسفه، فلسفه دین، مطالعات زنان و خانواده، زبان ها و ادبیات خارجی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در هر کدام از این رشته ها تعداد ۷ تا ۱۵ نفر از استادان دانشگاه از شهرستان و تهران دعوت به کار شده اند. در حال حاضر ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر از استادان علوم انسانی در این کارگروه ها مشغول به فعالیت هستند و نتیجه تلاش آنها این بوده که ۶۵ برنامه درسی دانشگاهی را بعد از بررسی های مفصل به تصویب رسانده ایم. برخی از این برنامه ها چندین سال وقت برده است.

حداد عادل تاکید کرد: خود این کارگروه ها، کارگروه های فرعی تشکیل داده اند و از استادان دیگر دعوت کرده و به فعالیت ادامه می دهند. در کنار برنامه ریزی درسی، یکی دیگر از برنامه هایی که شورای تحول پیگیری می کند، تالیف کتاب است که تاکنون ۱۰ عنوان کتاب چاپ شده است و تعدادی نیز مراحل تالیف و انتشار را طی می کند.

با تمام علوم انسانی غربی مخالفت نمی کنیم

وی افزود: بنای ما این نیست با تمام علوم انسانی غربی مخالفت کنیم و همچنین بنای ما این نیست که تمام علوم انسانی غربی را بدون نقد و سنجش بپذیریم. در واقع بنای ما بر اساس آگاهی است.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: شورا دارای دبیرخانه و ۵ معاونت است که فعالیت می کنند.

حداد عادل در پاسخ به سوال مهر درباره دلایل مخالفت برخی از اساتید علوم سیاسی و جامعه شناسی با تغییر سرفصل ها توسط این شورا، گفت: این مسئله منشاء مکتبی و فکری دارد. عده ای هستند که هر گونه تغییر در مطالب علوم انسانی غربی را ناروا می شمارند و تصورشان این است که همان گونه که فیزیک و شیمی را تغییر نمی دهیم، در علوم انسانی نیز باید همان گونه رفتار کنیم، ولی ما چنین اعتقادی نداریم. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آن را تایید نمی کند.

وی ادامه داد: در علوم سیاسی اعتراض یکی از معلمان دانشگاه این بود که چرا درس مربوط به انقلاب اسلامی، اندیشه سیاسی امام (ره) در برنامه علوم سیاسی گنجانده شده است. پاسخ ما این است که انقلاب اسلامی در این ۴۰ سال تحول عظیمی را در کل علوم سیاسی در دنیا ایجاد کرده و بیش از هزاران پایان نامه علوم سیاسی در خارج از کشور راجع به انقلاب اسلامی و اندیشه سیاسی امام (ره) بوده است.

شرط پاسخ به اعتراضات درباره محتوای دروس

حداد عادل افزود: شورای تحول و ارتقای علوم انسانی آمادگی دارد به اعتراضاتی که به محتوای دروس وجود دارد، اگر با مبنای اسلامی مغایرت نداشته باشد، ترتیب اثر دهد، اگر ضعفی نیز وجود دارد آن را برطرف کنیم.

وی درباره نحوه انتخاب شدن استادان در کارگروه های علوم انسانی نیز گفت: شرط اصلی اعتقاد به تحول در علوم انسانی است.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی درباره ضمانت اجرایی برنامه ها توسط دانشگاه ها نیز گفت: ما این برنامه ها را به وزارت علوم ابلاغ می کنیم، این دیگر دست آنهاست که به دانشگاه ها ابلاغ کنند.

وی درباره همکاری با حوزویان در بازنگری علوم انسانی گفت: نمایندگانی از حوزه علمیه در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی عضو هستند و با شورا همکاری دارند و انجمن های زیادی از علوم انسانی در حوزه های علمیه ایجاد شده است.

حداد عادل در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت: دغدغه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، گسترش بی رویه علوم انسانی در کشور است.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top