چاپ خبر
ادامه اعتراضات دانشجویان پیام‌نور به افزایش شهریه این دانشگاه؛

سنگینی افزایش شهریه بر دوش دانشجویان دانشگاه پیام نور

پیام نورنا : افزایش شهریه ثابت ورودی‌های قبل از سال 95 دانشگاه پیام‌نور، اعتراضات زیادی را از سوی دانشجویان این دانشگاه به همراه داشت، به طوریکه توضیح مسئولان دانشگاه پیام‌نور برای دانشجویان قانع کننده نبود و دانشجویان این دانشگاه همچنان سعی دارند اعتراضات خود را، به گوش مسئولین دانشگاه پیام‌نور برسانند.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – تعیین شهریه دانشجویان از سوی وزارت علوم به دانشگاه ها تفویض اختیار شد. این موضوع در قسمتی از بخشنامه شماره 2/22/92421 که در تاریخ 23 شهریورماه سال 92 از سوی دفتر گسترش و برنامه ریزی وزارت علوم ابلاغ شده ذکر و گفته شده “دانشگاه‌ها موظفند شهریه مورد نظر خود را حداکثر تا سقف شهریه تعیین شده در هیات امنای خود تصویب به دفتر گسترش و برنامه‌ریزی وزارت علوم ارسال و سپس اجرا نمایند.”

از سوی دیگر دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در تاریخ 25 خردادماه 95، با تاکید بر اینکه وزارت علوم تصمیمی مبنی بر افزایش شهریه دانشگاه‌های دولتی ندارد، به ایسنا گفت: تصمیم نهایی درمورد شهریه دانشگاه‌ها توسط هیات امنای دانشگاه‌ها گرفته می‌شود.

در این راستا در 29 تیرماه سال 95، دکتر ابوالفضل فراهانی معاون آموزشی دانشگاه پیام نور، از افزایش 15 درصدی شهریه این دانشگاه در سال تحصیلی 96- 95  خبر داد و گفت: شهریه دانشگاه پیام نور برابر با مصوبات این دانشگاه افزایش می‌یابد. به طور کلی شهریه ثابت و متغیر دانشگاه پیام نور برای دانشجویان جدیدالورود در سال تحصیلی 96- 95، 15درصد افزایش خواهد یافت. این افزایش شهریه فقط برای دانشجویان جدیدالورود بوده و شهریه دانشجویانی که در سال‌های قبل وارد دانشگاه پیام نور شده‌اند افزایش نخواهد یافت.

اما دانشجویان دانشگاه پیام‌نور  با رسیدن موسم ثبت‌نام و انتخاب واحد، پس از  ورود به سیستم گلستان متوجه افزایش 15 تا 18درصدی شهریه‌های ثابت خود شدند و در تماس‌های مکرر با ایسنا، اعتراض خود را به این موضوع اعلام کردند.

پاسخ مسئولان دانشگاه پیام‌نور به این اعتراضات این بود که “مطابق مصوبه وزارت علوم، دانشجویان هرساله باید 35 هزار تومان برای برنامه‌های فرهنگی به دانشگاه پرداخت کنند.این مبلغ هر سال به همراه شهریه متغیر از دانشجویان اخذ می‌شد اما امسال مشکلی در سیستم ایجاد شد و این مبلغ به شهریه ثابت دانشجویان اضافه شد. البته در حال حاضر این مشکل برطرف شده و مبلغی که باید برای مسائل فرهنگی توسط دانشجویان به دانشگاه پرداخت شود به شهریه متغیر آنها اضافه شد.

مهندس محمد محسن صدر دبیر کل شورای اطلاع رسانی پیام نور همچنین با اشاره به نحوه عملکرد سامانه گلستان(سامانه ثبت نام و انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه پیام نور) اظهار کرد: “نحوه عملکرد سامانه گلستان به گونه‌ای است که تا شهریه ثابت پرداخت نشود دانشجو امکان ثبت‌نام و انتخاب واحد ندارد، به همین دلیل بسیاری از دانشجویان گمان کردند که شهریه ثابت آنها افزایش یافته است. البته در حال حاضر این مشکل برطرف شده و مبلغی که باید برای مسائل فرهنگی توسط دانشجویان به دانشگاه پرداخت شود به شهریه متغیر آنها اضافه شد.”

انتشار این خبر، واکنش بسیاری را از سوی دانشجویان دانشگاه پیام‌نور در پی داشته و شاهد نظرات بسیاری از سوی دانشجویان این دانشگاه بودیم.

مهم‌ترین اعتراض دانشجویان این است که میزان افزایش شهریه، بیش از 35 هزار تومانی است که گفته می‌شود برای مسائل فرهنگی از دانشجویان اخذ می‌شود. آن‌ها همچنین اذعان داشته‌اند کلاس‌های دانشگاه پیام‌نور غیر حضوری یا نیمه حضوری برگزار می‌شود و خدمات خاصی چه در زمینه فرهنگی و چه در زمینه‌های دیگر از سوی دانشگاه به دانشجویان ارائه نمی‌شود که دانشجویان قرار باشد برای این منظور هزینه‌ای را پرداخت کنند.

از سوی دیگر این دانشجویان تاکید کرده‌اند افزایش شهریه  ثابت دانشگاه پیام‌نور نباید شامل ورودی‌های سال‌های قبل این دانشگاه شود. این دانشجویان به افزایش ۱۸درصدی شهریه معترض بوده و گفته‌اند “معاون دانشگاه در رسانه‌ها اعلام کردند که افزایش ۱۵درصدی برای دانشجویان جدیدالورود است نه دانشجویان قدیمی اما اکنون شاهد افزایش ۱۸درصدی شهریه برای همه دانشجویان هستیم. این شهریه برای دانشجویان بسیار بالا است، در حالی که دانشگاه پیام‌نور را برای این انتخاب کرده‌ایم که هزینه‌های کمتری را پرداخت کنیم.”

عده‌ای دیگر نیز اعلام کرده‌اند به دلیل  بالا بودن میزان شهریه از ادامه تحصیل انصراف خواهند داد و حتی از تحصیل آشنایان خود در دانشگاه پیام‌نور جلوگیری خواهند کرد. آن‌ها تاکید کرده‌اند “دانشجوهای مقطع  دکتری دانشگاه پیام نور از طریق کنکور سراسری و با رتبه‌های عالی وارد این دانشگاه شده‌اند. شهریه کم‌تر این دانشگاه نسبت به دوره‌های شبانه و دانشگاه آزاد، علت انتخاب دانشگاه پیام نور برای تحصیل بود. افزایش نجومی شهریه دانشگاه پیام‌نور، دانشجویان این دانشگاه را غافل‌گیر کرده است.

نظر وزارت علوم درمورد افزایش شهریه دانشگاه پیام‌نور

بر اساس این گزارش، دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم درمورد افزایش شهریه ثابت دانشجویان با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند شهریه خود را بر اساس مصوبه هیات امنا بین 15 تا 20 درصد افزایش دهند، اظهار کرد: البته مصوبه هیات امنا عطف به ماسبق و شامل دانشجویانی که در سال‌های قبل وارد دانشگاه شده‌اند نمی‌شود. وزارت علوم با دانشگاه‌هایی که در این زمینه تخلف کنند برخورد خواهد کرد.

**گزیده‌ای از نظرات مخاطبان در واکنش به خبر توضیح دانشگاه پیام‌نور درمورد افزایش شهریه

دانشجوی پیام نور

۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۲:۴۶

باسلام و عرض ادب. قرار نبود شهریه ثابت دانشجویان ورودی سال گذشته تغییری کند. با همه این توضیحاتی که جناب صدر ارائه فرمودند به شهریه ثابت ما 128هزار و 700 اضافه شده.. این واقعا ناعادلانه است و خلف وعده و وعید مسئولین است… این رقم را درتعداد بی شمار دانشجویان که ضرب کنیم تبدیل به یک عدد نجومی می شود… در حالیکه پیام نور فعالیت فرهنگی ندارند.

ژیوار

۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۳:۰۸

سلام و عرض ادب خدمت فعالان عرصه خبر… افزایش نامتعارف شهریه ثابت پیام نور واسه ما دانشجویان این دانشگاه اصلا قابل درک نیست. با اینکه بارها از زبان مسئولین این دانشگاه اعلام شده که شهریه ثابت تا پایان دوران تحصیل ثابته و تغییری نمیکنه ولی متاسفانه در یک اقدام یهویی و نامتعارف شاهد افزایش سرسام آور 18 درصدی این شهریه بوده آیم… لذا خواهشمند است با پیگیری این موضوع از طریق خبرگزاری وزین و عالی خود ما دانشجویان دانشگاه پیام نور رو همراهی بفرمایید.

حیدری

۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۳:۵۱

ما دانشجویان ارشد ورودی ۹۴ نسبت به این افزایش اعتراض داشته و زیر بار پرداخت آن نمی‌رویم. شهریه ثابت تحت هیچ عنوانی نباید افزایش داشته باشه وگرنه اسمش ثابت نیست و میشه متغیر. و تا حذف مبلغ اضافه در شهریه ثابت و رساندن آن به ۷۱۴۰۰۰تومان قبلی انتخاب واحد نکرده و به مراجع بالاتر شکایت می‌کنیم.

زخم خورده

۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۳:۵۸

امروز یه لطف بزرگ در حق دانشگاه پیام نور کردم و سه نفر از همکارانم رو از ادامه تحصیل در دانشگاه پیام نور منصرف کردم.

 
امین

۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۸:۲۸

اقدام افزایش شهریه برای تمدید پایان نامه دکتری در مدت زمان سنوات تعیین شده غیر قانونی است. لطفا قبل از شکل گرفتن یک اعتراض صنفی گسترده از طرف دانشجویان از این تصمیم غیر عقلانی صرف نظر کنید.

مرتضی

۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۸:۳۴

الانم پرداخت کردیم معلوم نیست بعدا برگرده یا نه. من برای کارشناسی 188 تومن شهریه ثابت پرداخت کردم.

گلنار

۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۸:۳۵

لطفا مسئولین پی‌گیری کنند. دانشجوهای دکتری پیام نور از طریق کنکور سراسری و با رتبه‌های عالی وارد این دانشگاه شده‌اند. علت انتخاب دانشگاه پیام نور توسط خود بنده به خاطر شهریه کمتر این دانشگاه در سال 93 نسبت به شبانه و دانشگاه آزاد بود. اما امروز این خبر افزایش نجومی شهریه مرا غافلگیر کرده است زیرا امکانات این دانشگاه برای دانشجوهای دکتری بسیار محدود میباشد. مسئولین محترم توجه داشته باشند که افزایش شهریه برای دانشجوهای دکتری هم خُلف وعده میباشد و هم ناعادلانه.

 
احمد

۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۲۱:۳۴

سلام. از شما ممنونیم که هنوز کسی هست صدای مارو بشنوه. لطفا 50درصد پرداخت شهریه ثابت در هنگام برداشتن رساله دکتری در هر ترم رو هم بررسی کنید. قبلا قانون به این صورت بود که هنگام انتخاب رساله فقط یکبار شهریه ثابت پرداخت میشد ولی الان حتی برای دانشجوهای دکترای قدیم الورود هم گفتن باید هر ترم که رساله را انتخاب می‌کنید 50درصد شهریه ثابت پرداخت شود این یعنی فاجعه. یعنی یک رساله با این قانون جدید از 15میلیون به 23میلیون تبدیل میشه. این قانون اگرم بخوان اجرا کنن باید برای ورودی‌های جدید باشه نه قدیم که با اون شرایط حاضر به ثبت نام شدن. بخدا من رتبه‌ام شبانه فردوسی میاوردم ولی به خاطر شهریه کم اینجارو انتخاب کردم خواهش میکنم، این مشکل رو به گوششون برسون که ما حاضر به انصراف هستیم چون دکترای پیام نور خوندنش ارزش این همه هزینه رو نداره.

۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۳:۳۴

مسئولین محترم پیام نور عنایت فرمایند اتکا کامل به شهریه دانشجو یکی از اشتباهاتی است که در آینده بیشتر از این دانشگاه را دچار مشکل خواهد کرد. مدیریت یعنی تامین منابع مالی در شرایط حاد بجز از شهریه. وگرنه هرکسی میتونه با افزایش شهریه جبران کسری بودجه را داشته باشد. متاسفانه پیام نور علیرغم داشتن پتانسیل‌های بالای اقتصادی و حتی کار آفرینی و اشتغال زایی متاسفانه سراغ آخرین راه حل که افزایش شهریه باشد رفته است.  قطعا اینجوری پیش برود استقبال از این دانشگاه بسیار کم خواهد شد.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

صفحات نظرات :
  1. نویسنده دیدگاه : oli - در تاریخ : 31 شهریور 1395

    با سلام. واقعا این افزایش شهریه برای ارشد بی انصافیه. من ورودیه 93 مقطع ازشد هستم. ترم اول شهریه ثابتم 680 تومان بوده. الان شده 843 هزار تومان. روی چه حسابی آخه؟؟ افزایش شهریه باید برای ورودی های جدیدتر باشه طبق قانون.
    لطفا بفرمایید که آیا این موضوع حل میشه یا نه؟؟

  2. نویسنده دیدگاه : یاس - در تاریخ : 31 شهریور 1395

    واقعا زوره!به چه دلیل افزایش.ترجیح میدم انصراف بدم با این اوضاع!هنوزم نه پول ریختم نه انتخاب واحد کردم.ندارم هم که بریزیم

  3. نویسنده دیدگاه : شهره - در تاریخ : 3 مهر 1395

    باسلام و عرض ادب و ضمن تشکر از راهنمایی شما بزرگواران
    سوال من اینست ایا مسئولین پیام نور هم پیامهای این سایت رو می خونن یا خیر ؟؟اگه نمی خونن باید چجوری باهاشون در تماس باشیم؟
    دیروز تو سایت دانشگاه پیام نور شیراز خوندم درسای تطبیقی باید هزینه خودخوان پرداخت کنید و معادل پانزده واحد تطبیقی باید پول یک ترم پرداخت کنید .منی که این درسارو قبلا تو پیام نور گذراندم و پولشو پرداخت کردم چرا دوباره برای درسایی که نه کلاس دارم نه امتحانش پول بدم ؟؟؟؟این واقعا بی انصافیه

  4. نویسنده دیدگاه : احد - در تاریخ : 5 مهر 1395

    افزایش شهریه پیام نور به 840 هزار تومان درتاریخ پیام نور فراموش نشدنی خواهد بود من انتخاب واحد نکردم چون وقتی فکر میکنم حساب میکنم که دیگه درس خوندن بااین حساب مقرون به صرفه نیست مگراینکه این مبلغ اضافی روبردارند درضمن خود714هزارتومان شهریه ثابت ازهرلحاظ ناعادلانه وزیادبود والان هم که یه دفعه شهریه رو بدون هیچ دلیلی تا840هزار تومان افزایش داده اند بعقیده من اگه تو پیام نور درس نخونیم خیلی بهتر وباصرفه تر است

  5. نویسنده دیدگاه : مهران - در تاریخ : 5 مهر 1395

    من اگه پول داشتم نمیامدم پیام نور که حالا مجبورم انصراف بدمو برم خدمت سربازی
    دوستمم که میخواست بره پیام نور ثبت نام کنه نذاشتم بره و این لطف بزرگو بهش کردمو اونم میره خدمت

  6. نویسنده دیدگاه : دانشجوی ترم 6 - در تاریخ : 5 مهر 1395

    جالبه در مقطع ما یعنی کارشناسی شهریه رو گرفتند ولی به علت کمبود دانشجو و به حد نصاب نرسیدن همون 5 جلسه کلاس هم برگذار نمیشه ! این در حالی هستش در دانشگاه آزاد با اون همه امکانات و 15 جلسه کلاس دو برابر ما شهریه می دهند ولی ما پول مفت میدیم به آقایون .. پیام نور گرانترین دانشگاه کشور هستش قصه همون بسته پنیره که بسته بندی همونه ولی محتوای داخل اون به نصف رسیده …نه استادی نه کلاسی نه امکاناتی و نه کتاب درستی این اسمش دانشگاه است؟؟؟؟

  7. نویسنده دیدگاه : حسین - در تاریخ : 7 مهر 1395

    در فرم تاییدیه تحصیلی باید اطلاعات مربوط به پیش دانشگاهی رو وارد کنم یا دیپلم رو؟

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 7 مهر 1395 :

    پیش دانشگاهی

  8. نویسنده دیدگاه : صحاف - در تاریخ : 8 مهر 1395

    همه باهم باید ازانتخاب واحد صرفنظر کنیم وتااخرین روزحذف واضافه نیز وسوسه نشویم که بریم شهریه رو پرداخت کنیم تا بدینصورت مجبور میشن شهریه زورکی رو بردارن درغیراینصورت وضعیت پیام نور با عادت به خالی کردن جیب مردم انهم بدون یک ذره پیشرفت دراینده ازدانشگاه ازاد بدتر خواهدشد پس همه باهم انتخاب واحدراتابرداشتن این شهریه زورکی باید تحریم کنیم

  9. نویسنده دیدگاه : ماه تابان - در تاریخ : 12 مهر 1395

    وضعیت دانشگاه پیام نور روز به روز داره بدتر میشه.. بیشتر کلاسا فقط به اسم عادی شده و در واقع فقط فرقشون با دروس خودخوان اینه که به جای گروه اساتید، اسم استاد نوشتن.. خیلی از کلاسا هستن که واقعا نیاز به استاد ندارن.. برای هر درسی یک هفته در میون یک ساعت کلاس تشکیل دادن اونم تازه بستگی به استاد داشته باشه که بیاد یا نه واقعا هیچ دردی از دانشجو دوا نمیکنه.. برای دوتا درس کلاس درست و حسابی تشکیل بشه خیلی بهتره.. من خودم هرچی بیشتر فکر میکنم کمتر میفهمم این همه پول بابت چی دارم میدم.. دانشجوهای آزاد هرهفته 4،5روز صبح تا بعد از ظهر کلاس دارن.. شهریه شونم با ما فرق زیادی نداره.. سال بعد احتمالا یکی میشه با این وضعیت… صد رحمت به آزاد.. چه اشتباهی کردم پیام نور اومدم…

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top